Naar het licht

dirksboekenkast 25 januari 2023
Naar het licht is de eerste Young adult van Nina Verheij. Nina Verheij kennen we misschien wel van de knappe thrillers, die ook door mij gerecenseerd zijn en te vinden zijn op diverse sites.

Ik zet spoiler-alert op deze recensie omdat de kans bestaat dat er spoilers te voorschijn komen.

Het is een verhaal over een jonge vrouw van zeventien jaar, Jo,  die ergens inbreekt. Op het moment van deze inbraak zit Fien een klein meisje beneden in die woning en wordt ze ontdekt. Wanneer Jo, na de inbraak, vlucht besluit Fien mee te gaan samen met de hond van Jo. Fien ziet dit als een groot avontuur. Jo en Betty, haar hond, en Fien zijn onderweg naar de geboorteplaats van Jo.  De tocht is lang en wordt mooi beschreven, alsof je hem zelf meemaakt. Ons trio ontmoet diverse mensen, sommige van deze ontmoetingen zijn oppervlakkig, andere zijn dieper. Als ze uiteindelijk de geboorteplaats bereiken, wordt duidelijk waarom Jo deze tocht moest maken.

Door de verhaalstijl van Nina krijg je de indruk dat je alles meemaakt van op de eerste rij. Het is bijna alsof je in een filmset staat. Het is een spannend verhaal voor alle leeftijden met een verrassend einde.

Dit verdient vier sterren.

Meer recensies van dirksboekenkast