De droom

dirksboekenkast 03 juni 2023
Dit is het verhaal van vijfdejaarstudenten. We treden binnen in hun wereld. Er wordt belicht wat deze studenten bezighoud.Het is een mengeling van rijke leerlingen, meestal wit  en kansarme, soms wit.

Het verhaal begint met het binnenkomen van een nieuwe leerling, Hamid, een jonge Marokkaan. Noor en Lina zijn twee vriendinnen en fietsen samen van en naar school. Het zijn twee tegenpolen. Noor is een echte studente waarbij studie voorop staat en ook welgesteld is en Lina studeert iets minder maar moet ook meer werken buiten de school.

De eerste verliefdheid tussen Lina en Hamid groeit steeds meer, maar ook de verschillen tussen de beiden komen aanbod. Door dat beiden veel praten proberen ze de verschillen en vooroordelen te overwinnen. Slaan ze in hun opzet?  Word Lina aanvaard door de familie van Hamid?

De korte hoofdstukken leggen in dit boek een hoog leestempo op. Alle vooroordelen komen aan bod, zoals mensen met chronische pijn liggen steeds op de zetel. Marokanen doen steeds iets illegaals. Maar Evy, de moeder van Lina , laat zien dat iedereen kan vechten tegen die vooroordelen . Normaal lees ik niet graag boeken met prologen en epilogen, maar bij dit verhaal was dit wel een verrijking.

Het is een feelgood verhaal met een happy end.

Dit prachtig verhaal is zeker vier sterren waard.

Meer recensies van dirksboekenkast