Ode aan het verzet

Edith 17 april 2023
1942: Na de arrestatie van haar vader moet de 23-jarige studente studente Eva Traube samen met haar moeder vluchten uit Parijs. Met medewerking van een oud- collega van haar vader maakt ze valse identiteitspapieren. Na een spannende reis komen de vrouwen aan in het dorpje Aurignon. Hier komt Eva in contact met het verzet. De pastoor van de plaatselijke kerk vraagt haar valse identiteitspapieren voor Joodse kinderen te maken, die door de verzetsgroep naar het neutrale Zwitserland zullen worden gebracht. Eva brengt vele uren samen met Rémy door in de geheime bibliotheek en na verloop van tijd worden de twee verliefd. Eva groeit uit van een naïef meisje tot een moedige verzetsvrouw.

Het boek van verloren namen
Eva is verrukt als ze voor het eerst samen met de pastoor de geheime bibliotheek van de kerk instapt. Haar oog valt op een oud versleten boek uit 1732 met iets vervaagde bloemen en krullen, 'Epitres et Evangiles'. Net als Kristin Harmel, was Rémy geïnteresseerd in de rij van Fibronacci. Om de kinderen na de oorlog te kunnen herenigen met hun familie zochten Rémy en Eva een methode om de ware en schuilnamen van de gevluchte kinderen te noteren. Met hulp van Fibronacci noteerde Eva hun namen in het oude boek.

2005: De hoogbejaarde Eva Abrams is werkzaam in een bibliotheek in Florida. Op een dag valt haar oog op een foto in The New York Times, ze ziet haar verloren gewaande boek van verloren namen. In het bijbehorende artikel leest ze dat een Berlijnse bibliothecaris op zoek is naar de rechtmatige eigenaar. Eva bedenkt zich geen moment en boekt een vliegticket naar Duitsland.

Thema's
Er komen veel interessante thema’s voorbij in het boek, zoals oorlog, verzet, moed, liefde, opoffering, de magie van boeken, geloof, schuldgevoelens, vriend of vijand, Frankrijk en moeder-dochterrelatie.

Mamusia
Eva’s ouders komen oorspronkelijk uit Polen. Hoewel Eva altijd Frans met haar ouders spreekt, spreekt ze hen aan in het Pools met mamusia en tatus. Eva heeft een grote bewondering voor haar vader, die typemachine reparateur is. Dankzij zijn harde werken hebben ze een mooi appartement en een goed bestaan opgebouwd in Parijs. Haar moeder is van gegoede komaf. Omdat ze op jonge leeftijd getrouwd is en naar een nieuw land verhuisd is, stelt ze zich erg afhankelijk tegenover haar man en dochter op. Dit heeft nooit voor grote problemen gezorgd, maar wanneer Eva met haar naar Aurignon vlucht, raakt mamusia haar zekerheid kwijt. Ze raakt verbitterd, doet onredelijk, is ongeduldig, ondankbaar en heeft soms zeer ondoordachte acties die het leven van haarzelf en haar dochter in gevaar kunnen brengen. In plaats van haar bewondering voor haar moedige dochter uit te spreken, praat ze Eva schuldgevoelens aan. Opmerkingen als deze, doen Eva veel verdriet: Zijn die kinderen belangrijker dan je moeder? Je zal me net zo makkelijk vergeten als je vader. Jij zit in je eigen wereld Eva, daar is geen ruimte meer voor mij. Ik dacht dat je me vergeten was, net zoals je lijkt te zijn vergeten dat je geen katholiek bent. Pas wanneer het leven van Eva in gevaar is, spreekt mamusia haar bewondering voor haar dochter uit en blijkt ze in staat te zijn tot een heuse heldendaad!

Het is echt een prachtig verhaal. Ik werd meegezogen naar het Frankrijk van 1942. Ik zag het kleine dorpje, zijn moedige inwoners, de pastoor en de Duitse soldaten voor mijn ogen verschijnen! Het is een bitterzoet verhaal; het stemde mij zowel treurig als prettig. Wat kenmerkend voor de boeken van Kristin Harmel is. Naast de keiharde pijnlijke realiteit is er altijd weer dat sprankje hoop, de liefde. Prachtig!

Frankrijk
Het boek van verloren namen is kristin Harmel’s zesde oorlogsboek. Harmel doet veel onderzoek voor haar verhalen en bespreekt vaak onderwerpen waar nog niet zoveel over bekend is. In 2015 schreef ze 'Als we elkaar terugzien'; een boek over Duitse krijgsgevangenen in Amerika. Haar andere oorlogsboeken spelen zich allemaal af in Frankrijk. Harmel is een heuse Frankofiel; ze houdt van alles wat met Frankrijk te maken heeft en heeft er ook een tijdje gewoond. De roman 'Zolang er sterren aan de hemel staan' gaat over moedige Moslims die Joden in Parijs helpen. In 'Een dichtbij verleden' lezen we over het verzet in de wijnstreek. Dappere wijnboeren lieten Joden onderduiken in hun wijnkelders. In 'Hier ben je veilig' maak je kennis met het verhaal van Joodse vluchtelingen die jarenlang verstopt zaten in het woud.' Jij kan me helpen' gaat over het verzet in Parijs. In juli 2023 verschijnt 'De dochter uit Parijs'. Een hartverscheurend verhaal over een moeder die haar dochter tijdens de oorlog moet achterlaten bij haar beste vriendin. Ik heb alvast een plekje vrijgemaakt in mijn boekenkast!

Meer recensies van Edith