Een aanrader voor jong én oud.

EliJos 20 januari 2022
Dit is het eerste boek dat ik gelezen heb die gaat over een hechte jeugd vriendschap die door de oorlog uiteen valt aan totaal verschillende kanten. Er zijn twee Joodse vrienden en de andere vriend heeft een vader die lid wordt van de Nazi partij en een grondige hekel aan Joden krijgt.
De vragen waar ik heel nieuwsgierig was na het lezen van de inhoud zijn ;
Hoe kan een vriendschap dat overleven ook al is het nog zo'n hechte vriendschap?? Hoe ga je je vrienden als vijanden zien of gaat dat niet gebeuren???
Antwoorden hierop heb ik inmiddels verkregen.
Het is een boek waar ik doorheen vloog, mede door de wat korte hoofdstukken die ieder uit een ander perspectief (telkens één van de drie vrienden) wordt verteld. In chronologische volgorde, wordt je door elk van de vrienden meegenomen in hun leven. Dit boek laat je stilstaan bij iets waar ik eigenlijk niet echt eerder bij stil heb gestaan… wat als je als kind/puber in die tijd had geleefd en zo'n hechte vriendschap had die ineens op zo'n manier onder druk komt te staan door de toedoen van een oorlog, van volwassenen die beter zouden hebben moeten weten.
Het verhaal is geïnspireerd door een waargebeurd verhaal van de vader van de schrijfster wat het verhaal, in mijn ogen, extra bijzonder maakt.
Dit boek is een echte aanrader, voor jong én oud.

Meer recensies van EliJos