Camping De Grote Walvis

Stel: je ligt ‘s nachts lekker in je tent op de camping. Ineens moet je heel nodig naar de wc en dan vergeet je het wc-papier….
Zo ontmoeten de avontuurlijke Pien en de rustigere Milla elkaar. De twee worden meteen de beste vriendinnen. Als ze mysterieuze flessenpost op het strand vinden, gaan ze op onderzoek uit. Wie heeft het briefje verstuurd?

Het verhaal begint eigenlijk al met de cover waardoor je nieuwsgierig gemaakt wordt. Het speelt zich af op Camping De Grote Walvis. Er is niks leukers dan lezen over vakantie of op vakantie zijn en alles wat daarbij hoort, zoals: tenten opzetten, met je wc rol over de camping, zwemmen en noem maar op. De illustraties in het boek zorgen er voor dat je het helemaal voor je ziet.

“Het is niet erg dat je het gedaan hebt, Pien, maar je moet er wel eerlijk over zijn, zegt haar moeder. Ik heb het expres gedaan, snikt Pien. Waarom? vraagt haar vader. Ze wilden een zandkasteel bouwen, en dat is stom! zegt Pien. Ze wilde iets anders doen dan jij. Dat is geen reden om hun zandkasteel kapot te maken. Oke, zegt Pien beteuterd.”

Je leest het verhaal vanuit Pien. Pien is op vakantie en hoopt op een onvergetelijke zomer. Pien is alleen een beetje eenzaam en zou er heel graag bij horen, maar is bang dat ze er buiten valt. Ik vind Pien leuk en haar manier denken, dat levert leuke gesprekken op met haar vrienden.

Milla, Pien’s vakantie vriendinnetje, is heel anders dan Pien. Niet zo direct en avontuur hoeft niet zo voor Milla. Maar ze is zo lief voor Pien. Maar samen gaan ze op avontuur en leren ze nog meer vriendjes kennen.

Camping De Grote Walvis is een leuk boek om zelf te lezen, maar zeker ook om voor te lezen. Het is avontuurlijk, grappig, maar er zitten ook mooie stukken in. Ik hou van de kinderlogica in het boek, iets kan stom zijn maar daarna ook ineens heel leuk. Soms zouden wij als volwassenen het leven vaker door de ogen van kinderen moeten bekijken. Het boek krijgt van mij 4 sterren en is echt wel een aanrader!

Meer recensies van Eline Wilde-Noijen