Persoonlijk vond ik Erika Foster beter

elinevandm 04 augustus 2020
Zonder gezicht stond al een tijdlang op mijn wishlist. De serie rond Erika Foster vond ik geweldig en is zeker één van de beste series die ik tot nu toe heb gelezen. Ik was dan ook zeer nieuwsgierig naar dit nieuwe hoofdpersonage dat zijn intrede doet in deze serie.

Kate Marshall heeft een bewogen verleden achter zich. Ze ontmaskert de Kannibaal van Nine Elms, die vrouwen gruwelijk toetakelt en ze dood achterlaat. Kate blijft nadien deze schokkende gebeurtenissen voor zich zien en grijpt in de jaren nadien vaak naar de fles. Dit aspect komt terug in heel het boek, maar werkt na een tijdje een beetje storend. Dit gegeven wordt teveel herhaald en telkens lezen over alcoholverslaafde agenten, nee het is iets teveel van het goede na een tijdje. Het verhaal zelf zit goed in elkaar en bevat zeker de nodige spannende elementen. Het verhaal start sterk met een jonge Kate die jaagt maakt op de seriemoordenaar en hem uiteindelijk ook weet te pakken. Toch zijn er hier en daar elementen die me storen. Er komen scènes in die niet echt veel bijdragen aan het geheel en ook Kate’s collega Tristan (met wie ze de copycat moordenaar opspoort), komt niet genoeg uit de verf voor mij. We weten heel weinig over hem, toch heeft hij een redelijk grote rol in dit verhaal.

Persoonlijk vond ik de Erika Foster serie stukken leuker om te lezen, gezien zij wel echt bij de politie is en dus meer aan de touwtjes kan trekken. Ook haar karakter kan ik meer smaken, de opstandige Erika heeft wel écht mijn hart gestolen! Ik vond de serie met Erika ook veel spannender en had veel meer de neiging om door te lezen. Het einde van ‘zonder gezicht’ was wel heel spannend en moest ik uit hebben, maar was dan weer iets ‘over the top’. Te dramatisch en redelijk onrealistisch. Ik ben wel benieuwd hoe het verder zal gaan met Kate Marshall en zal dus zeker deel twee ook lezen. Dit eerste deel krijgt van mij toch vier sterren.

Meer recensies van elinevandm