Mooi verhaal over een bijzondere vriendschap

Elke dag gaan ze een eindje wandelen, het baasje voorop en de kat er achteraan. Ze lopen altijd hetzelfde rondje en stoppen even om verstoppertje te spelen. Maar op een dag is de kat het beu. Ze wil ergens anders naartoe, weg van de vaste route. Dat vindt baasje eng. Blijven staan, of erachteraan gaan - wat is het beste? ⁣

Mening: Dit prentenboek toont hoe mooi, maar ook hoe moeilijk vriendschap soms kan zijn. In dit verhaal gaat het over de vriendschap tussen een kind en een kat, maar het doet me vooral ook denken aan hoe de vriendschap tussen jonge kinderen kan zijn. De personages in dit boek (het kind en de kat) hebben namelijk een probleem met wie mag kiezen wat ze gaan doen. Voor heel veel kinderen een herkenbare situatie! Daarom is dit boek een hele mooie gespreksopener als je het met elkaar wil hebben over een goede vriendschap en de rol die je daarin inneemt. ⁣

Een mooi extraatje in dit boek is dat in zowel de tekst als de illustraties geen gender duidelijk gemaakt wordt. Of de hoofdpersoon een jongen, een meisje of non-binair is wordt op een hele natuurlijke manier in het midden gelaten. ⁣

Het verhaal is een beetje poëtisch en de waterverf illustraties met zachte kleuren passen daar erg mooi bij. De stukjes tekst op de pagina's zijn kort en bieden daardoor veel ruimte om over de boodschap van de woorden na te denken. ⁣

Conclusie: Een mooi verhaal over vriendschap, waarin je leert dat je voor jezelf mag opkomen, maar ook de ander de ruimte moet geven om zichzelf te zijn. ⁣

Meer recensies van Elise (Kinderboekenhoekje)