Kijk nou...taart!

Luiaard en Maki vinden een gigantische taart. Tijd voor een feestje, maar wie nodigen ze uit om samen de taart op te eten? Willen ze de taart eigenlijk wel met iemand delen? Net als ze de taart met z'n tweeën opgegeten hebben, komt de eigenaar van de taart langs. Hij wil zijn taart graag terug… ⁣

Mening: Over de illustraties in dit prentenboek ben ik enthousiast! De grafische illustraties zijn mooi gemaakt en staan centraal op de verder pastelkleurige bladzijdes. Geen onnodige details, waardoor het boek een strakke vormgeving heeft. ⁣
Het verhaal trok mij helaas minder. Waar ik zelf het liefst het goede in de ander zie, kijken Luiaard en Maki vooral naar de negatieve eigenschappen van hun vrienden en besluiten ze hen daarom niet uit te nodigen voor het feestje (schildpad gaat raar doen van suiker, python heeft geen manieren etc.). Het einde van het boek wordt niet expliciet benoemd of getekend wat er is gebeurd, maar er wordt geïnsinueerd dat Tijger Maki en Luiaard heeft opgegeten om zo toch zijn taart te kunnen eten. Dit is denk ik grappig bedoeld, maar niet helemaal mijn humor vrees ik.. ⁣
Verwerkingstip: Ben je in de klas of thuis bezig met eerlijk delen of over positieve en negatieve eigenschappen, dan zou je dit boek wel goed in kunnen zetten om het gesprek op gang te brengen! Lees samen het verhaal en ga met de kinderen in gesprek: Zijn Maki en Luiaard goede vrienden? Wat zouden positieve eigenschappen van hun vrienden kunnen zijn? Hoe hadden Maki en Luiaard het beter aan kunnen pakken? ⁣

Meer recensies van Elise (Kinderboekenhoekje)