Young adult fantasy goes Disney

Elise Kleuskens 20 juni 2020
Als lezersjurylid van de Hebban Debuutprijs mocht ik het mooie debuut van Rima Orie, De Zwendelprins lezen. Met dit boek won Orie, die in het dagelijks leven junior jurist is, de schrijfwedstrijd Moon YA Contest. Orie heeft Surinaams-Hindoestaanse roots, die goed terug te zien zijn in haar boek. Nadat ik de eerste pagina had gelezen dacht ik: "Dit lijkt wel India!" Nou is het niet zo dat ik daar ooit ben geweest, maar de sfeer en de beschrijvingen van het hof van de maharadja klinken voor mij Indiaas!

Waar gaat dit boek over? De kroonprins van Surya, de eerstgeboren zoon van de maharadja en de maharani, wordt vermist. Twintig jaar geleden is het kleine jongetje spoorloos verdwenen. Enkel mythes bleven bestaan.

In de keukens van het hof werkt de recalcitrante Simran. Nieuwsgierig als ze is staat ze op de uitkijk bij het nieuws dat een heuse prins uit Fengart zal komen om te proberen de verloren prins terug te vinden. Uiteraard is de prins een aantrekkelijke blonde jongeman, want young adult zou young adult niet zijn met wat romantische spanning!

De nieuwsgierige Simran komt de prins tegen, wanneer hij 's nachts het paleis verlaat. Wat gaat hij doen midden in de nacht? Is hij wel echt gekomen om de verdwenen prins te redden of heeft hij hele andere bedoelingen? En zijn die dan wel goed en nobel?

Het is zonde als ik meer verklap van dit leuke plot. De Zwendelprins is een boek dat ik met veel plezier gelezen heb. Het leest als een trein, gemakkelijk, maar het is niet té simpel. Bepaalde elementen kun je goed voorspellen en hebben een hoog cliché Disney gehalte, maar andere wendingen zag ik weer helemaal niet aankomen. Een fijne mix dus!

Dit boek is een losstaand boek. Het heeft een duidelijk begin en een mooi afgerond liefdevol einde. Toch zou ik het leuk vinden om meer verhalen uit deze bijzondere wereld te lezen. Misschien een boek over de mysterieuze Bhoomi? Zij was mijn favoriete personage uit het boek, omdat ze me op het verkeerde been zette! Misschien is het een idee om een reeks te schrijven die niet per se chronologisch is, of dezelfde hoofdpersonen heeft, maar die het bijzondere landschap en de verschillende culturen beschrijft. Wat denk je, Rima Orie? Ik zou het lezen!

Meer recensies van Elise Kleuskens