Intrigerend boek met een blik op verleden en toekomst

Elise Kleuskens 08 juni 2022
In 'Voordat alles beter werd' leren we twee homoseksuele stellen kennen. Paul heeft een relatie met Stefan en Floor met Lisette. Het zijn de jaren 90 en homoseksualiteit is bepaald niet geaccepteerd. Daarnaast heerst de altijd aanwezige dreiging van aids. De twee stellen denken de ultieme oplossing gevonden te hebben: Paul trouwt met Floor en Stefan met Lisette. Met zijn vieren betrekken ze één woning in Amsterdam. Probleem opgelost! Maar is dat wel echt zo?

Auteur Rosemarijn Milo vertelt een heftig verhaal over de taboes rond homoseksualiteit, een verhaal dat tot op de dag van vandaag nog altijd actueel blijkt te zijn. Ondanks dat het homohuwelijk in veel landen is toegestaan, is dat nog lang niet overal het geval. En in landen waarin het wél toegestaan is, vind toch ook altijd nog discriminatie plaats. Aids is tegenwoordig minder prominent op het toneel aanwezig, maar is nog altijd niet te genezen.

Milo baseert deze verhaallijn deels op haar broer Erik Milo, die in 1991 overleed. Het personage van Paul heeft veel trekken van Erik gekregen. Zo heeft Paul de droom verwezenlijkt die Erik altijd heeft nagestreefd: japanoloog worden. Op deze wijze weeft Milo een autobiografisch tintje in 'Voordat alle beter werd'. Daar blijft het niet bij, want Eriks naam wordt genoemd in het motto van het boek, dat een couplet bevat van het lied 'This is the life for me' uit de musical 'You can't dance in wooden shoes' die liedteksten van Erik bevat. Daarnaast is het boek opgedragen aan 'Erik Milo (1952-1991) die geleefd heeft voordat alles beter werd'.

Andere autobiografische tintjes kunnen we terugvinden in de personages van Lisette en Floor. Lisette is advocaat en Floor speelt cello. Beide elementen komen terug in het leven van Milo. Zij speelt namelijk cello. Milo dacht zelfs celliste te willen worden, maar na haar opleiding aan het conservatorium is ze toch rechten gaan studeren. Vervolgens heeft ze gewerkt als advocaat en rechter, voordat zij naar Frankrijk verhuisde en daar haar carrière richtte op schrijven, allereerst als juridisch vertaler en daarna als auteur van romans.

In 'Voordat alles beter werd' komen nog vele andere indrukwekkende thema's voorbij, zoals kindermisbruik, abortus en rouw. Het geheel wordt aan de lezer gepresenteerd in een hoogst originele stijl. Het boek is samengesteld uit onder andere dagboekfragmenten, brieven en dialogen. Het boek is daardoor weinig beschrijvend wat betreft de omgeving of de geschiedenis, maar duikt het diepe in wat betreft hetgeen de hoofdpersonages doormaken.

Samenvattend zou ik willen stellen dat 'Voordat alles beter werd' een intrigerend boek is dat een blik werpt op het recente verleden, die in sommige gevallen helaas nog niet eens zoveel afwijkt van de huidige tijd.

Meer recensies van Elise Kleuskens