Magisch, mysterieus en nog zoveel meer!

Ellen 25 april 2024
Magisch
Ontroerend
Aangrijpend
Sprookjesachtig
Dapper
Mysterieus

Zomaar wat woorden die het verhaal van De verborgen boekwinkel omschrijven, maar bij lange na niet de lading dekken. Dit verhaal is moeilijk in woorden te vatten; het heeft echt het “je ne sais quoi” gevoel.

De verborgen boekwinkel vertelt het verhaal van Opaline, Martha en Henry. Opaline start in Dublin haar eigen boekwinkel, wat in die tijd heel ongebruikelijk is voor een vrouw. Martha is het slachtoffer van huiselijk geweld en komt op de vlucht voor haar agressor terecht in Dublin bij mevrouw Bowden, waar zij als huishoudster aan de slag gaat. Daar ontmoet zij Henry, die onderzoek doet naar het verloren gewaande tweede manuscript van Emily Brontë. Martha besluit hem te helpen. De zoektocht naar het verdwenen manuscript van Emily Brontë loopt als een rode draad door dit verhaal heen.

Een verhaal met drie verhaallijnen dus: die rond Opaline vanuit historisch perspectief en die van Martha en Henry in het nu. Afwisselend wordt het verhaal vanuit een van hen verteld. Dit geeft een mooi compleet beeld, al blijft het lange tijd mysterieus hoe het nu in elkaar zit met die verborgen boekwinkel.

Vanaf de proloog wordt je als lezer het verhaal ingetrokken. Evie Woods heeft een soepele, warme schrijfstijl met de nodige humor en mysterieuze magie. Haar liefde voor boeken voel je door het hele verhaal heen: de bekende klassiekers die voorbij komen, de meer dan prachtige quotes…

“Het boek voelen kalmeerde me. Ik kon niet uitleggen waarom, maar ik vond in boeken een onwrikbare stabiliteit en geaardheid. Het gevoel dat, als woorden alles wisten te overleven, ik dat ook zou doen.”
(quote blz. 42 Opaline)

Beide vrouwen halen kracht uit de door hen gelezen boeken. Op het moment zelf misschien niet altijd even bewust, maar als lezer is het duidelijk dat beiden een groei doormaken, houvast vinden in het leven, juist door deze boeken. Het verleden van alle drie de hoofdpersonages is pittig en raakt je. Toch wordt het verhaal nergens te zwaar; het zijn sterke personen die niet snel opgeven, hoop houden.

De magische gebeurtenissen in dit boek voelen echt als toegevoegde waarde. Na het dichtslaan van het boek zie je overeenkomsten in de levens van Opaline en Martha, heb je mevrouw Bowden in je hart gesloten en vraag je jezelf af wat je nu eigenlijk voor soort boek hebt gelezen. Was het een roman? Was het fantasy? Was het feelgood? Was het realgood? De term ‘magisch realisme’ kwam voorbij in de leesclub en resumerend denk ik dat dat nog het meest in de buurt komt: “een richting waarin een poging wordt gedaan de werkelijkheid te verbinden met een of andere hogere werkelijkheid, waardoor hallucinerende beelden of droomeffecteen ontstaan.” (Wikipedia)

Wat het ook mag zijn… het is magisch, ontroerend, aangrijpend, sprookjesachtig, dapper en mysterieus en een absolute aanrader voor iedereen die van boeken houdt.

Dank aan uitgeverij Luitingh-Sijthoff voor het recensie-exemplaar en aan Ilona voor de leuke leesclub.

Meer recensies van Ellen