Realistisch verhaal

Ellen 16 maart 2024
De Leesclub van Books & Cocktails organiseerde een leesclub rondom het boek Geknipt voor elkaar, van Mienke Fijen en ik deed mee met mijn eigen exemplaar. Dit was mijn eerste kennismaking met haar boeken, maar hier blijft het niet bij.

In Geknipt voor elkaar’’ maak je kennis met Boyd en Lara; zij werken beiden in de kapsalon van Jules. Jules is een man die je het allerliefste achter het behang zou plakken: hij geniet van zijn macht als “baas,” en laat geen moment onbenut om dit te tonen door zijn werknemers te kleineren of nare klusjes te doen te geven in plaats van dat zij hun cliënten mogen voorzien van een stralende coupe.

Boyd en Lara kennen elkaar al lang en hebben een droom: samen een eigen salon openen. Na weer gedoe met Jules trekken zij de stoute schoenen aan, gaan op zoek naar een geschikt pand en nemen ontslag. Maar Jules laat dat niet zo maar over zijn kant gaan en doet er alles aan Boyd te behouden.

Mienke Fijen heeft een heerlijke vlotte schrijfstijl, vol humor. Zij weet de personages allemaal hun eigen stem te geven, dusdanig dat je als lezer ook een hekel krijgt aan die glibberige Jules en meeleeft met de anderen. Want ‘Geknipt voor elkaar’ is weliswaar feelgood, maar met rauwe randjes. Deze rauwe randjes zijn realistisch in het verhaal verwerkt en raken de lezer met gepaste emotie.

Het verhaal speelt zich af in Maastricht en je waant je er op dat moment ook echt, mee op de fiets met Lara, lopend door het schattige winkelstraatje waar de nieuwe kapsalon komt en genieten van een cocktail bij Mr. Smith.

Doordat het verhaal vertelt wordt vanuit zowel het perspectief van Lara als van Thijs, wordt een mooi compleet beeld geschetst.
Een verhaal met een lach en een traan, maar met name een verhaal dat je het allerliefst in één keer uit wil lezen.

Meer recensies van Ellen