De liefde tussen Chloë en Charlie is voor eeuwig

Ellen 29 april 2024
Op liefde na dood is de eerste novelle van de hand van Grace Patrijs. Zij was altijd al geïnteresseerd in de verhalen van mensen die beweerden dode mensen te kunnen zien. Ook vroeg zij zich af hoe het zou zijn om dan zo’n dolende geest te zijn. En, het idee voor deze novelle was geboren.

In ‘Op liefde na dood’ maak je kennis met Chloë. Zij is overleden en men gaat er van uit dat zij zelfmoord gepleegd heeft. Haar man, haar ouders, haar vriendinnen begrijpen er niets van. Ze was juist altijd zo vrolijk. Chloë zelf weet wel beter: zij is van een brug op de A1 geduwd met fatale gevolgen. Maar hoe kan zij dit duidelijk maken?

Gelukkig ontdekt ze dat ze wel degelijk in staat is contact te maken met de levenden om haar heen. Dit biedt mogelijkheden.

“Iedereen heeft zich vast weleens afgevraagd hoe het zou zijn om te mogen spoken bij je aartsvijanden…. Inmiddels heb ik dat genoegen gehad en kan ik melden dat voor sommige dingen alle tijd van de wereld genomen moet worden, ook al is het in de wereld van de doden. Wat is het dat waard!”
(quote)

‘Op liefde na dood’ is een compleet verhaal over een situatie waarover menigeen vast wel eens fantaseert: hoe zou het zijn om de vlieg aan het plafond te zijn, hoe zou het zijn als…
Een verhaal over pesten, wraak, maar vooral over de liefde die ook na de dood voelbaar blijft. De liefde tussen Chloë en Charlie raakt je tot diep in je hart.

Grace Patrijs heeft een fijne soepele manier van vertellen en weet je echt mee te nemen in het leven na de dood van Chloë. De manifestatie van Chloë overtuigt, evenals dat haar geest voelbaar is voor anderen. De wijze waarop anderen de aanwezigheid van Chloë voelen hangt samen met hun band die zij hadden met de nog levende Chloë. Grace neemt de lezer met warmte en humor mee in dit liefdesverhaal van Chloë en Charlie.

Ook al verloopt het eind wat te vlot, toch blijft het plot prima overeind staan. ‘Op liefde na dood’ is een prachtig kort verhaal over de liefde wat je met een glimlach op je gezicht leest.

Dank aan Grace Patrijs voor het recensie-exemplaar. Dit heeft overigens geen invloed op mijn mening over het boek.

Meer recensies van Ellen