Slow reading

Ellen Rodrigo 07 oktober 2020
Nelleke Noordervliet (Rotterdam 1945) studeerde Nederlandse taal- en letterkunde en debuteerde als schrijfster met de historische roman ‘Tine of de dalen waar het leven woont’ (1987). Haar oeuvre is veelzijdig en omvat onder andere romans, novellen, verhalen, toneel en columns.

In ‘De val van Thomas G.’ zien we hoe een gerenommeerd uitgever door een onhandige beslissing alles in zijn leven verliest. Thomas Geel geeft een controversieel boek uit en zet hiermee een reeks van gebeurtenissen in gang waarvan hij wellicht de gevolgen niet heeft kunnen overzien. “ ‘Soms heb je een bestseller waar je aan te gronde gaat’.”

De roman heeft een opvallende structuur. Drie ik-vertellers, respectievelijk de vrouw en de dochter van Thomas en een journalist laten hun licht schijnen op de zaak Thomas G. Dit gebeurt in korte hoofdstukken waarin steeds één van de personages het woord voert door middel van gedachten, herinneringen, gesprekken, beschrijvingen en -in het geval van Joris- transcripties van gesprekken met een collega van Thomas. De ik-vertellers geven hierbij tevens een inkijkje in hun eigen leven. Daarnaast is er een voorleessessie waarin een document, door Thomas zelf geschreven, integraal voorgelezen wordt. Dit document geeft een heel andere kijk op de gebeurtenissen. Door deze constructie worden de lezer steeds stukjes informatie geboden, die uiteindelijk een beeld geven van de gebeurtenissen rondom Thomas G én van Thomas zelf. “Je hebt alle reden me te verwijten dat ik je niet in mijn hel heb toegelaten. Het was mijn hel, die ik met niemand wilde delen.” Het manuscript van Thomas doet alles kantelen en roept de vraag op wat van de geboden informatie te geloven.

De roman kent een groot aantal thema’s die elkaar beïnvloeden en die de schrijfster mooi met elkaar verweeft: thema’s als (gezins-)relaties, geheimen, de kracht en macht van (sociale) media, racisme en identiteit vinden allemaal een plek in deze rijke en volle roman. Via de personages Anne en Joris lanceert Noordervliet ideeën over onze huidige maatschappij: hoe gaan we met elkaar om? Wat is de invloed van de sociale media op ons gedrag? Hoe gaan we om met identiteitsvraagstukken die actueler zijn dan ooit vanuit de Metoo en BLM-beweging? ’De val van Thomas G.’ is hierdoor een ideeënroman te noemen.

Voeg aan dit alles een prachtige taal toe, rijk aan mooie beelden en volzinnen en je hebt een roman om van te smullen. “Ten slotte heeft Thomas één bouwsteen aan de onderkant van het wankele bouwwerk weggetrokken en nu zit ik te kijken naar een soort Romeinse ruïne”. Een roman die het verdient met aandacht te worden gelezen in een laag tempo.
Slow reading.

Meer recensies van Ellen Rodrigo