Amusant

Elss 14 januari 2020
"Gelezen" als luisterboek bij Storytel. Het boek wordt voorgelezen door de schrijfster. Dat is aan de ene kant erg leuk. Ze kan perfect de verschillend gesproken dialecten spreken zoals het Schots van de bewoners en het bekakte Engels van de kasteelvrouw en van de factor. De andere kant is dat zij een vrij nasale stem heeft, waardoor je haar soms moeilijk kunt verstaan.
Het boek bestaat weer uit prachtige verhalen die zich afspelen op Cliffrock Castle waar zij is bevorderd tot personal assistent van de kasteelvrouw. Zij navigeert tussen de wensen en verwachtingen van de kasteelvrouw, de gevoeligheden van de jachtopziener, de houtvester, de timmerman, schilder en stukadoor.
Het leven in deze beperkte wereld beschrijft zij heel avontuurlijk. Ze laat ons kennismaken met de diverse dorpsbewoners en mensen die op het kasteel werken. "Upstairs en downstairs" is niet iets van vroeger, integendeel. De schrijfster heeft ook er nog wel eens moeite mee, zowel met de feodale structuur als met het vinden van de juiste woorden en het juiste gedrag. Al met al is het een heel amusant boek dat een mooie inkijk geeft op het leven in en rondom een kasteel in Schotland.

Meer recensies van Elss