Yes!

Els Van Haute 30 december 2019
Heb je nou al een vriend? 50 reacties op shit waar je als vrxuw mee moet dealen. Door Marie Lotte Hagen en Nydia Van Voorthuizen.

Marie Lotte en Nydia oftewel de meisjes van Damn Honey, grote fan van sinds ik hun feministisch pamflet las, nog grotere fan sinds ik hun podcast beluister. Dus bij voorbaat al dol op dit boek, en na het gelezen te hebben kan ik zeggen dat dit niet onterecht is.

(Tussen haakjes: vrxuw is geen schrijffout, het waarom lees je in het boek.)

Op hun herkenbare, eigenzinnige, humoristische manier hebben ze een boek geschreven dat ons, vrxuwen helpt als we weer eens met een stomme opmerking worden geconfronteerd en we met onze mond vol tanden staan. Opmerkingen in de trant van: heb je nou al een vriend, daar moet een piemel in, #metoo is harstikke doorgeslagen, ben je ongesteld ofzo?
Opmerkingen die ieder van ons wel eens naar haar hoofd kreeg geslingerd en waar we later thuis misschien een antwoord op hadden maar op het moment zelf te verbouwereerd waren. In dit boek staan dé antwoorden, kan je alvast oefenen. Grappige antwoorden maar ook ernstige, onderbouwd met cijfers en wetenschappelijke informatie. Want dat is ook typisch Damn Honey: het klinkt allemaal wel leuk en recht voor de raap (even wennen voor deze Belg) maar het is ook allemaal gebaseerd op informatie van deskundigen. En ze zijn bloedeerlijk, ook over de dingen die bij hen ook niet gesmeerd lopen of de fouten die ze hebben gemaakt.

Het is dus bijleren op een toffe, leuke, boeiende manier. En heel veel zuchten en fronsen want man de cijfers, in Heb je nou al een vriend, zijn soms tenenkrommend. Cijfers in verband met geweld tegen transmensen, homohaat, catcalling, verkrachting,.. Dus ja, we zijn er nog niet. De fijne, inclusieve, veilige, gelijkwaardige wereld voor iedereen is nog ver af. Maar we werken er aan. Samen met Marie Lotte en Nydia bijvoorbeeld. Lees dit boek, koop het voor al je vriendinnen, geef het aandacht in je Instastories en sta bovenal nooit meer met je mond vol tanden. Merci Damn Honey voor alle hulp en inspiratie!

Meer recensies van Els Van Haute