Begin nu!

Els Van Haute 04 februari 2020
Hoe je thuis de wereld kunt redden. Een ding tegelijk. Door Tara Shine.

‘Een boek vol duurzame huis-tuin-en-keukenoplossingen.’ Hebben we dat al niet vaker gezien? Jawel, de boekenwinkels liggen er vol mee. Waarom is dit boek dan toch anders? Omdat het is geschreven door een milieuwetenschapper die al 20 jaar bezig is met het adviseren van overheden en wereldleiders op het vlak van ecologie. Daarnaast is ze ook de oprichtster van Change by Degrees, een onderneming die mensen thuis en op het werk wil inspireren om duurzamer te leven. Daaruit is dit boek ontstaan.

Verwacht dus geen hippe, toffe, doe-het-zelf-tips maar wel een gedegen boek vol tips en tricks én wetenschappelijke achtergrond bij wat wij, bewoners van deze aardbol, kunnen doen om de klimaatopwarming binnen de 1,5 graden te houden.
Shine is ook realistisch; ze verwacht geen perfectionisme van ons, we moeten niet al onze apparaten buiten gooien en nieuwe kopen, we moeten niet alles ineens doen. We moeten alles wat we hebben zo lang mogelijk gebruiken en het dan zeker recycleren. We kunnen wel al beginnen met watjes te vervangen door herbruikbare watten, wasbaar maandverband te gebruiken, geen wegwerpbarbecues te kopen, op lagere temperaturen te wassen, het stof uit de filter van de droogkast niet weg te spoelen,…
Veel dingen weet je wel al, maar Tara legt het je zo goed uit dat je het ook gaat doen, omdat je het belang er nu echt van begrijpt. Andere dingen daar stond ik nog niet bij stil (droogkastpluis bijvoorbeeld).

Het komt veelal neer op gewoontes veranderen, gewoontes die we nog maar een paar decennia hebben. Een gordel dragen in de wagen is toch ook normaal geworden? Wel, zo gaat dat ook gaan met duurzamer leven. Voor we het weten is dat het nieuwe normaal! Hoera; dank u Tara!

Meer recensies van Els Van Haute