Feestbus

Els Van Haute 23 september 2019
Met de bus. Tekst en tekeningen Marianne Dubuc.

Als enorm grote fan van Boven op de berg (haar vorige boek bij Querido) keek ik erg uit naar dit boek. En hoewel, voor mij, niets kan tippen aan dat boek stelde Met de bus me niet teleur.

Beide boeken bevatten heel veel prachtige tekeningen en weinig tekst. Maar samen vertellen die een heel verhaal. In Met de bus is dat het verhaal van een meisje dat voor het eerst helemaal alleen met de bus naar haar oma gaat. Mama heeft haar een jasje tegen de kou (heeft ze nooit nodig zegt ze zelf) en wat lekkers meegeven. Meer heeft ze niet nodig want op de bus gebeurt genoeg om naar te kijken: een slapende bever, een familie wolven, een bok die bloemen uitdeelt,…

Heel tof is dat de vorm van het boek (lang en liggend) ook aan een bus doet denken. De tekeningen (die zich quasi allemaal in de bus afspelen, wat wonderbaarlijk genoeg niet gaat vervelen) komen daardoor goed tot hun recht.

Doordat er zo weinig tekst is en doordat de tekeningen zoveel details bevatten is er ruimte om zelf invulling aan het verhaal te geven en het keer op keer voor te lezen zonder dat het telkens helemaal hetzelfde is. Het gaat dus niet gauw vervelen.
Een prachtig voorlees-of zelfleesboek dat smaakt naar meer. Querido mag van mij verder gaan met Dubucs werk te vertalen…

Meer recensies van Els Van Haute