Leuke, spannende verhalenbundel!

Elsa Bakker 25 november 2021
Het eerste boek van uitgeverij Neckar wat het levenslicht ziet is verhalenbundel ‘De rommelzolder’ waarvan bij elk verkocht exemplaar ook nog eens één euro naar stichting Kika gaat. De verhalen zijn geschreven door voor mij een aantal bekende auteurs en nog meer door onbekende auteurs. Dus naar mijn idee vooral een diversiteit aan spannende en enigszins griezelige verhalen, zoals de bundel tijdens de presentatie in boekhandel Haasbeek te Alphen aan den Rijn naar voren werd gebracht. De ondertitel ‘Ga niet alleen naar boven’ versterkt dat vermoeden ook wel.

“De gordijnen zitten dicht en er brandt maar een kleine lamp.”

Vroeger in de jaren ’90 was ik al dol op griezelboeken en verhalen bundels met spannende vertelsels. Tijdens de presentatie werd verteld dat de bundel goed in de smaak viel bij de zieke kinderen volgens de arts die aanwezig was, en die meer vertelde over stichting Kika, dit deed me nog meer aan mijzelf van toen terugdenken. Niet dat ik wat te maken had met Kika maar ik bracht wel genoeg tijd in het ziekenhuis door of thuis aan bed gekluisterd en zodoende waren boeken altijd mijn luik naar een andere wereld. Even geen ziekte of zorgen dankzij het lezen van verrassende verhalen.

“De aanwakkerende wind blaast vonkjes as en rook in hun gezicht. Ze moeten ervan niezen. Eén keer, twee keer en dan… een verblindende flits…”

Met deze bundel zijn ze wat mij betreft in die missie geslaagd; geef de lezer afleiding. De verhalen zijn ondanks dat er terugkerend vaak bij opa en/of oma op zolder iets te beleven valt lekker afwisselend en verrassend. Iedere schrijver heeft een leuke eigen draai weten te geven aan het overkoepelende thema en er een vermakelijk al dan niet griezelig geheel van weten te maken. Dat is uiteraard ook één van de redenen waarom ze uitgekozen zijn door de jury die de uiteindelijke 17 verhalen voor de bundel gekozen hebben. Er ging namelijk een schrijfwedstrijd vooraf aan de publicatie zoals wat uitgebreider vermeld staat in het voorwoord van het boek.

“Dan wordt haar oog getrokken naar het volgende boek, dat naast een pompoen en een toverstaf ligt.”

Ik kan persoonlijk niet een favoriet verhaal noemen uit de bundel en ga dit dus ook niet doen. Wel is het zoals altijd voor mij dat het ene verhaal gewoon beter bevalt dan het andere, meer mijn smaak is. Maar ik heb alleen maar bewondering en respect voor iedere schrijver. Bovendien als ik elk verhaal apart zou moeten benoemen zou dit een elle lange recensie worden wat ik ten alle tijden wil voorkomen.

“Zijn oogjes glinsteren in het donker, net als sterretjes.”

De schrijfstijl verschilt uiteraard per verhaal maar toch zijn alle verhalen stuk voor stuk gemakkelijk, probleemloos en zonder ingewikkelde bewoording te lezen. De spanning verschilt net zo goed als je het mij vraagt, wat voor de één echter spannend is kan voor de ander totaal anders zijn qua ervaring. Er is sowieso genoeg magie te vinden, lieve karakters, avontuur en rijke fantasie. De verhalen spreken tot de verbeelding en maken dromen over onder andere onbekende grootouders, geschiedenis en het vinden van een verborgen schat mogelijk. Grappige momenten weten de lezers vaak onverwachts te vinden en soms een koude rilling zorgen voor plezierige alertheid.

“Terwijl ze het zegt trekt er een ijskoude rilling over haar rug. Haar nekharen staan overeind.”

Ik heb genoten van ‘De rommelzolder’ en weet met zekerheid te zeggen dat het merendeel van deze schrijvers, zei het niet allemaal, de leukste kinderboeken kunnen schrijven en dat vooral moeten doen als ze dat willen. Ik hoop dat de bundel zijn weg weet te vinden naar veel kinderen die wel wat afleiding kunnen gebruiken en raadt het boek van harte aan om cadeau te geven tijdens de aankomende feestdagen. Of gewoon zomaar wanneer het kan want lezen van fantasievolle verhalen is altijd een feestje.

Lieve leesgroet, Elsa.

Meer recensies van Elsa Bakker