Roman met magische tint

Elsa Bakker 27 februari 2024
Van Alice Hoffman staan er een aantal titels al lang op mijn wishlist. Dankzij Uitgeverij Orlando kregen wij via de blog een publicatie e-mail rondom ‘Het magische boek’ en kreeg ik de kans om het verhaal te mogen lezen en recenseren.

Dit verhaal sprak mij aan door wat ik op de achterzijde lees in de flaptekst. Daaruit spreekt iets fictiefs magisch, een strijd om een vloek te doorbreken en een perfecte plek om een verhaal te beginnen namelijk een bibliotheek. Ook al besefte ik me dat dit het vierde boek is over de familie Owens en staan de andere titels tevens op mijn verlanglijst heb ik ervoor gekozen om het verhaal toch te lezen.

“Ze had altijd van de maand maart gehouden, al was die wild en onvoorspelbaar, want er werd hoop gewekt als de winterse bruine wereld begon te bloeien.”

De schrijfstijl komt vanaf de eerste letters vloeiend fijn leesbaar over. Mooie, bloemrijke bewoording geven ruimte om invoelend te verdwijnen in een tot de verbeelding sprekend prachtig verhaal. Ik bleek vlot door te lezen zonder oponthoud en puur genietend van een bijzonder boek. De schijfster is één van Amerika’s meest geliefde schrijfsters staat er op de achterkant van het boek vermeld en ik begrijp nu absoluut waarom.

“Als je jezelf niet kon accepteren, zou je worden beschimpt en buitengesloten, op drift in de wereld.”

De hoofdpersonages zijn karaktervolle vrouwen die ik als lezer algauw in mijn hart sluit en met liefde volg. Ieder van hen heeft typerende eigenschappen die wellicht herkenbaar zijn en keuzes of uitspraken verklaarbaarder maken. De mede personages vervullen hun eigen aantrekkelijke rol in het geheel en allen samen zorgen voor een klassiek aanvoelende literaire roman met magische tint.

“Lees zoveel boeken als je kunt. Wees moedig in plaats van voorzichtig. Neem de tijd om bibliotheken te bezoeken. Zoek naar licht in de duisternis. Heb vertrouwen in jezelf. Weet dat liefde er het meest toe doet.”

Door de inhoudelijke gebeurtenissen is het een fijn avontuurlijk boek om te lezen wat mij geen moment verveelde. Het avontuur dat vanaf de eerste bladzijde ontvouwen wordt gaat gestaag spannend en verrassend door tot aan de laatste, op een plezierig intelligente manier inclusief tekstfragmenten (aantal heb ik gequoteerd) die mij als lezer wisten te raken. Ik heb genoten, raadt het boek van harte aan en wil zelf nog steeds ieder ander schrijfwerk van Alice Hoffman lezen.

Lieve leesgroet, Elsa.

Meer recensies van Elsa Bakker