Meer dan magische fictie vol avontuur!

Elsa Bakker 20 februari 2024
Toen ik de promotie las die we in de blog e-mail ontvingen van Uitgeverij Lemniscaat werd ik al nieuwsgierig naar ‘Toverslag’ van Elle McNicoll om meerdere redenen. Het eerste deel van een magische duologie en dat het verhaal zich afspeelt in het prachtige Edinburg, de stad waar ik al jaren geleden verliefd op ben geworden, behoorde mede tot die redenen. Zodoende ontving ik een goed verzorgd hardcover exemplaar en kan ik nu mijn leeservaring met jullie delen.

“De hemel is bezaaid met sterren en de bleke maan spiegelt in het water.”

De schrijfstijl beviel mij direct prettig vanaf de eerste pagina’s dankzij scherpzinnig bewoording, beeldvormende zinnen en droge humor allemaal bijdragend aan het bevorderen van een vlot leestempo en een plezierige leeservaring.

“ Het woord klinkt als een toverspreuk. ‘Wat is dat?’ ‘Neurodivergent is een duur woord voor “een ander brein”. Hersens die op een andere manier werken. Autisme. Dyslexie. ADHD.’ ”

Ramya, hoofdpersonage in het boek, is een slimme herkenbare jonge meid die je al lezende in je hart sluit en meeneemt op een verrassende, pakkende magische verkenningstocht die je niet meer los laat tot de laatste pagina. Mede karakters dragen bij aan de nieuwsgierigheid om iedereen beter te leren kennen en te ontdekken wat er allemaal speelt in het grote avontuur. Zal ze zichzelf en haar geschiedenis beter leren kennen of is het eerst nog te zien overleven?

“ ‘Als je bedrading wat anders in elkaar zit,’ zegt ze zacht, ‘leer je al snel op jezelf te vertrouwen.’ ”

Inhoudelijk is het verhaal zeker vol vaart, verwonderende gebeurtenissen en bijzondere wezens. Leuke spannende jeugdfantasie verweven met realistische leerzame dagelijkse levenslessen. Hiermee komt het boek op mij over als meer dan vermakelijke fictie vol avontuur waar ik als volwassenen net zo van genoten heb als ik had gedaan op een jeugdige leeftijd.

Lieve leesgroet, Elsa.

Meer recensies van Elsa Bakker