Top! Genderidentiteit inzichtelijk en educatief.

Elsa Bakker 10 oktober 2023
Het persbericht voor onze blog Mustreads or Not ontvingen wij nadat ik ‘Gender Queer’ al op mijn ‘wil ik lezen’ lijst had gezet. Via social media ben je tenslotte zeer vlot op de hoogte en aangezien er raakvlakken zijn met mijn persoonlijke leven sprak de Graphic Novel me direct aan. Genderidentiteit, de worsteling met zelfindicatie, Queer, ja dit boek wilde ik dolgraag lezen en recenseren. Dankzij de uitgeverij Infodok ontving ik een recensie-exemplaar.

Dit boek betreft het getekende & autobiografisch levensverhaal van Maia Kobabe. Diens fijne duidelijke schrijfstijl wordt volledig ondersteund dankzij de bijbehorende afbeeldingen. Wat vervolgens zorgt voor helderheid en grote toegankelijkheid voor een hele brede lezers doelgroep. De bewoording is soepel, laat je meteen in samenwerking met de illustraties meevoelen met Maia en maatschappij kritisch nadenken, wellicht ook ten opzichte van je eigen leven. Zelf ervaar ik als lezer educatie met betrekking tot genderfluïde en geniet ik enorm van de inzichtelijke openheid waarmee genderidentiteit bespreekbaar wordt gemaakt.

Als recensent is het de kunst om niet te persoonlijk te worden in een recensie en vooral zakelijk te schrijven over het geleverde product. Toch ga ik zeggen dat ik het persoonlijk belangrijk vind om meer openheid te creëren in de maatschappij, diversiteit volledig bespreekbaar te maken en respectvolle dialogen met elkaar aan te gaan. Vraag wat je niet weet in plaats van te veroordelen wat je niet kent. Durf nieuwsgierig te zijn, geef ruimte voor antwoord en geniet van de openheid van je medemens. Dit soort boeken helpen daarbij.

Dit boek is absoluut, naar mijn mening, een hele grote aanrader voor iedereen!

Lieve leesgroet, Elsa.

Meer recensies van Elsa Bakker