Origineel griezelverhaal inclusief humor!

Elsa Bakker 26 maart 2024
Dat ik dit boek binnen een dag uitgelezen heb zegt wel wat over mijn leesplezier. Het verhaal speelt zich grotendeels af in één van de meest bijzondere en één van mijn favorietste steden ter wereld; Edinburg. De stad die ik al heel wat jaren geleden in mijn hart gesloten heb en direct als magisch ervoer. Niet zo gek dus dat daar inspiratie gevoelt wordt en de meest fantastische verhalen ontstaan zoals onder andere ‘Stad van de geesten’, geschreven door V.E.Schwab.

De Nederlandse hardcover uitgave van Meulenhoff Boekerij ziet er zo leuk uit met de opvallende harde kleuren zwart en rood, minimale details in wit en zilver. Op de rode boeksnede staat zelfs een stadsaanzicht met historisch ogende gebouwen in het zwart. Op de voorzijde spot ik naast het silhouet van het meisje (waar ik een Emily Strange associatie bij ervaar) al de zwarte kat waardoor ik nog meer zin krijg in het verhaal. De illustraties, het lettertype, de omslag en het inhoudelijke verhaal alles draagt bij aan een hele plezierige leeservaring.

De fijne schrijfstijl leest vlot zoals ik gewend ben van Schwab, in dit geval volledig toegankelijk passend bij de jeugddoelgroep. Sprekend tot de verbeelding vanaf de eerste pagina neemt de bewoording mij ongecompliceerd mee in de griezelige wereld van Cassidy Blake.

“Ik sta met één voet in de winter en met één voet in de lente. Met één voet in het land van de levenden en met één voet in het land van de doden.”

Ik geniet van een ouderwets en toch nieuwerwets aanvoelend spannend, origineel griezelverhaal inclusief een verrassend aangenaam hoofdpersonage en leuke memorabele medepersonages. Cassidy is een slimme meid met droge ironische humor waarin ik mezelf herken en vanzelfsprekend meeleef met haar avonturen. Ik moest af en toe hardop lachen om de hachelijke situaties waarin Jacob en zij zich bevinden, en dan met name om het droge commentaar wat de personages uiten. Hierin herken ik absoluut de humor van de schrijfster die ik tevens met veel plezier op Instagram volg.

“Dus stappen we in de taxi – twee ouders, één meisje, één geest en één pissige kat – en we gaan op weg naar het vliegveld.”

Toch bevat het verhaal inhoudelijk ook een serieuze kant waarin in het meisje meer en meer in contact komt met zichzelf, haar kunnen en haar plek vind in een verwarrende wereld, met het verleden wat ze meedraagt en in een nieuwe ontwikkelingsfase. Dit is pas het eerste deel van de trilogie en ik ben heel benieuwd hoe alles verder gaat. Deel twee ‘Tunnel van botten’ ligt hier thuis al op me te wachten dus binnenkort gauw verder lezen.

“Het gelui van kerkklokken klinkt, traag en droef.”

Ik heb alvast genoten van deel één en zet het boek met liefde bij mijn V.E. Schwab collectie in de boekenkast. Het verhaal is een aanrader voor iedere magische griezelliefhebber en alle jeugdige leesgeesten.

Lieve leesgroet, Elsa.

Meer recensies van Elsa Bakker