Ontzettend vermakelijk en avontuurlijk

Elsa Bakker 06 februari 2024
Katten verhalen voor jong en oud, ze spreken me altijd aan. Ik heb nu eenmaal een voorliefde voor katten in het algemeen en van jongs af aan spelen ze een grote rol in mijn leven. Enige tijd geleden bracht Uitgeverij Leopold de vertaling van het eerste deel in de Middernachtkatten serie van Barbara Laban op de boekenmarkt dus uiteraard kon ik het niet aan mij voorbij laten gaan en schrijf ik met liefde positieve woorden over dit geweldige verhaal waar elke lezer plezier aan zou kunnen beleven.

Alleen al de vormgeving van de hardcover is een plezier om naar te kijken. De cover doet een spannend verhaal vermoeden, de illustraties inhoudelijk verhogen het leesplezier en dragen bij aan de verbeelding tijdens het lezen. Katten zijn zoals de titel doet vermoeden rijkelijk in afbeeldingen aanwezig en het geheel is op een leuke vlotte manier geïllustreerd perfect passend bij de beoogde jeugd leesdoelgroep.

“Op zijn bureau lag een dikke, rood-witte kater te slapen.”

De verhalende schrijfstijl leest gemakkelijk weg door de toegankelijke, realistische bewoording. Realistisch als in zo praat je meestal ook in het dagelijks leven met elkaar en toegankelijk als in geen ingewikkelde bewoording waar je lang bij stil hoeft te staan. De bewoording zorgt er net zo goed voor dat je in gedachte een beeld kan vormen. Hierdoor valt het boek duidelijk binnen de jonge jeugd categorie en vind ik het verhaal passen bij het toegekende label.

“Hij snuffelde aan de blauwe voordeur van een van de huizen.”

Inhoudelijk is het verhaal ontzettend vermakelijk en avontuurlijk. De karakters Nova en Henry komen op een bijzondere school terecht waar ieder lezer direct naar toe zou willen neem ik aan en al lezende leef je volop mee met alles wat ze meemaken. Ze hebben beide herkenbare menselijke eigenschap en ieder kat personage heeft net zo goed eigen karakterkenmerken waardoor je iedereen gemakkelijk onthoudt, wellicht sympathie voor ze opbouwt en ze wil blijven volgen. Het verhaal leest vlot, is spannend en verveelt geen moment.

“Als er een keuze moet worden gemaakt tussen gezondheid en muziek, moet er altijd voor muziek worden gekozen.”

Wat dat betreft ben ik het helemaal eens met de quote van Paul van Loon op de achterzijde van het boek. Absoluut een mustread voor iedere kattenliefhebber en alle andere lezers. Ik heb genoten van dit verwarmend leuke verhaal en hoop dat Uitgeverij Leopold de vervolg delen tevens in het Nederlands uitbrengt. Want het avontuur van de middernachtkatten is zeker nog niet voorbij!

Lieve leesgroet, Elsa.

*27-03 verschijnt deel 2 in de boekenserie