Humoristisch & praktisch volledig onderzoek naar stupiditeit

Elsa Bakker 12 maart 2020
Eerlijk gezegd was de titel wat mij aantrok om dit boek te willen lezen toen ik het boek tegenkwam in de brochure van de uitgeverij. Ik lees af en toe graag een boek uit het psychologie genre en laat dit boek daar nou ook nog eens in vallen. Karakter Uitgevers stelde een recensie-exemplaar beschikbaar en zo doende ben ik hier dus weer met mijn mening.

Waar ik mee wil beginnen is met te zeggen hoe tof het boek geïllustreerd is. Met grote regelmaat kom je tijdens het lezen kunstzinnige afbeeldingen tegen die mij deden denken aan het werk van onder andere Dali en Margritte. De artistieke vormgeving draagt absoluut bij aan mijn leesplezier. De illustraties passen tevens bij de humoristische manier waarop het boek geschreven is. Het complimenteert de tekst.

Ik moest in de eerste instantie wel wennen aan de manier waarop alles geschreven is. Er komen verschillende personen aan het woord, alles onder redactie van Jean-François Marmion, waardoor de bewoording voor mijn gevoel nogal resoluut kon veranderen. De mensen die aan het woord komen in het boek oefenen allemaal andere beroepen uit zoals bijvoorbeeld psychologen, professoren, maar ook journalisten, leraren enzovoort. Dit laat zien dat er met het onderzoek een breed perspectief aangenomen is en het veelzijdig benaderd wordt.

“Toch is het nieuwe van de huidige tijd dat één idioot en een rode knop al genoeg zijn om de domheid uit te roeien, en de hele wereld incluis.”

Het kleine lettertype is iets wat ik minder fijn vond. Van mij had de uitgave wel een slag groter gemogen waardoor ook het lettertype automatisch mee zou vergroten. Aan de andere kant is het pocketformaat van de paperback wel handig om zo in je tas mee te nemen. Wat zeker handig is voor de boekenwurm die altijd en overal wil kunnen lezen.

“Onze hersenen bestaan feitelijk uit twee hersenhelften die niettemin verbonden zijn. Toch komen deze twee valse tweelingbroertjes in niets overeen.”

Inhoudelijk vind ik het prachtig dat zoveel aspecten aanbod komen. Ik had vooraf niet gedacht dat het zo’n uitgebreid verslag zou zijn van het onderzoek. Ook vroeg ik me vooral wel af wat er nu precies bedoelt werd met de titel. Zonder spoilers te geven kan ik zeggen dat het meer dan duidelijk wordt in de tekst. Wel kwam het geheel uiteindelijk voor mij ietwat te langdradig over. Dan werd een zelfde onderwerp net weer door iemand anders benaderd en uitgelegd. Dit maakt het onderzoek uiteraard volledig maar kan de lezer wel enigszins vervelen tijdens het lezen.

“We leven in een tijd waarin het meer dan ooit mogelijk is om precies te begrijpen wat er gebeurt, als we tenminste bereid zijn de tijd te nemen om een goed geïnformeerd oordeel te vellen.”

In zijn geheel heb ik genoten van dit aparte boek. Het verwoord zoveel wat ik zelf ook constateer in de huidige wereld maatschappij waarin wij leven. Maar het zo treffend onder woorden brengen en uiteenzetten laat ik graag over aan de wetenschappers. Het mooie aan dit boek vind ik dat er geen arrogantie vanuit gaat, niet een “wij hebben onderzoek gedaan dus weten alles beter”, maar juist ook goed kijken naar zichzelf en diens vast gesleten patronen. Hoe slim de mens ook is, domheid ligt altijd op de loer. Zij het in het onwetende of juist in de kwaadaardige vorm maar dat ze er is, is een ding dat zeker is. Domheid helpt in het leerproces dat wij ons hele leven ondergaan en maakt ons mens. Daarom, ‘Domheid, een menselijke gave’.

Lieve leesgroet,

Elsa.