Mysterieuze mythe & spannende liefde

Elsa Bakker 19 maart 2020
Het geluk viel mij ten deel toen ik vernam dat ik mee mocht doen aan de blogtour rondom de YA ‘Gebroken adem’ van Latoya Morris voor uitgeverij Hamley Books. Ik had al eens eerder werk van dezelfde schrijfster, maar dan onder de naam Latoya Moirae, mogen recenseren voor een andere uitgeverij. Het ging toen om het boek ‘Indigo’ wat mij toentertijd goed beviel en mij nieuwsgierig maakte naar nieuw werk van Latoya.

De boeken van uitgeverij Hamley Books zijn over het algemeen altijd een plezier voor het oog. Ze zijn mooi vormgegeven aan zowel de binnen als buitenzijde en je merkt aan alles dat er veel aandacht aan geschonken is. Zo nu dan ook weer. ‘Gebroken adem’ heeft wat mij betreft een prachtige cover, ook nog eens hardcover, en de binnenzijde heeft aan het begin van elk hoofdstuk een mooie passende zwart/wit foto als inleidende achtergrond. Het enige wat ik apart vind is dat het stukje over de auteur op letterlijk de laatste pagina staat, geplakt op de hardcover achterzijde. Persoonlijk had ik het mooier gevonden als dit ook op een losse pagina had gestaan net als het nawoord.

Het verhaal sprak mij mede aan doordat het zich in Ierland afspeelt, één van mijn favoriete landen om te vertoeven wanneer de tijd het toelaat. Tijdens het lezen kom je vooral Ierse omgevingsinvloeden, beschrijvingen van natuur en de lokale bewoners inclusief diens gebruiken tegen. Het geeft een fijne, passende sfeer aan het verhaal.

“Als om daar meteen knalhard bewijs aan toe te voegen, boog Judith naar voren, tot op het punt waar de hoge klif bijna loodrecht omlaag helde, tot aan de verraderlijke rotsen in het water.”

De mysterie die op de achterzijde al benoemd wordt is ruimschoots aanwezig in het boek. Heerlijk om samen met hoofdpersonage Patrick mee te leven, te ontdekken en op avontuur te trekken. Zijn eigenwijze zusje, Judith, is een favoriet personage van mij. Haar eigenwijsheid en inzicht is een leuke, boeiende tegenhanger van haar broers karakter. Het geeft een interessant blijvende dynamiek weer en dit geldt tevens voor alle personages die aanbod komen in het verhaal. Allen zijn zij goed, zorgvuldig in verschillende karaktereigenschappen en uiterlijk, leeftijd en afkomst neergepend in het verhaal. Het geeft naar ik vermoed herkenbaarheid voor elke lezer en maakt het op die manier gemakkelijk om je een soort van verbonden te voelen met personages waar je over leest. Ook al is het een fictief verhaal door de verbinding krijgt het toch automatisch meer realisme. Voor mij persoonlijk zijn dat punten die het leesplezier verhogen.

“Wat heeft de wereld aan een arts die ‘World of Warcraft’ zit te spelen onder een operatie, hè?’ Ze lachte hardop.”

Wat ik tevens leuk vind is dat er voorop de cover met een ondertitel gesproken wordt over “wat als een mythe levensgevaarlijke werkelijkheid wordt”. Ik had al vrij snel door tijdens het lezen over welke mythe het ging, eentje die mij niet onbekend is en ik vond het verrassend om de fantasie van de schrijfster hierop los te zien gaan. Het zorgt voor een blijvende spanning in het verhaal en bracht vernieuwende wendingen met zich mee. Het gaf voor mij blijk aan dat je als lezer zijnde je niet hoeft te vervelen tijdens het lezen van dit boek.

“Niemand zou hen geloven en het zou niets veranderen aan de situatie.”

Ik heb met plezier ‘Gebroken adem’ gelezen. Ook al was het door mijn eigen kennis van de mythe en van het Ierse land niet helemaal verrassend hoe het verliep, kan ik het boek van harte aanraden om lekker te lezen als je even wilt genieten van een spannend, duister en stormachtig, niet zo gewoon, liefdesverhaal.

Lieve leesgroet, Elsa.

Meer recensies van Elsa Bakker