Vlotte YA

Elsa Bakker 27 augustus 2020
Net als het debuut ‘Volg me’ van Sophie Jansen is ook ‘Weg van jou’ uitgegeven als een klein handzaam lichtgewicht boekje. Een kleine paperback die je gemakkelijk in je tas stopt om zo overal te kunnen lezen waar je maar wil. Ook handig voor leesgierige scholieren denk ik, het was in ieder geval wel wat voor mij geweest, omdat ik altijd en overal boeken met me mee sleep.

Wat ik vooral aan de boeken van Sophie merk is dat zij heel veel contact heeft met jongeren, ze is tenslotte docent Nederlands op de middelbare school, en hierdoor een accuraat beeld lijkt te kunnen scheppen van hoe zij zich gedragen en bewegen in de huidige maatschappij. Zowel qua taalgebruik als sociale omgangsvormen en wellicht ook hun denkwijze op een realistische manier kunnen weergeven in het boek is op die manier goed mogelijk.

“Gearmd slenteren we verder, met z’n drieën, terwijl meneer Daniëls achter ons aan slentert.”

De personages zijn hierdoor naar mijn idee herkenbaar voor jongeren van dezelfde leeftijd. Voor mij zijn zij ook wel herkenbaar maar op een andere manier. Ik vergelijk ze meer met de jongeren die ik tegenkom op straat, in de winkels enzovoort. Dat is toch anders. Ik vergelijk ze ook niet met hoe ik was als jongere vroeger en niet met mijn vrienden van toen. De wereld zag er toen gewoon heel anders uit (geen social media bijvoorbeeld of whatsapp, überhaupt geen tot weinig internet eigenlijk) waardoor ook de omgangsvormen met elkaar anders waren. Wel vind ik het op een vreemde manier toch soort van leerzaam en interessant om via de boeken van Sophie een kijkje te krijgen in de hedendaagse middelbare school periode en alle ontwikkelingen die daarbij komen kijken in een jong leven. En in die essentie zijn het nog altijd dezelfde onzekerheden bij jongeren die ook in dit verhaal een rol spelen.

“Fenna haalt haar schouders op. ‘Laat maar. Ik ben echt niet gek.”

De schrijfstijl van Sophie is jong van geest, toegankelijk voor een grote variatie aan lezersleeftijden en leest vanaf het begin tot het einde vlot weg. Geen moeilijke bewoording en gewoon pakkend voor de lezer.

Het inhoudelijk verhaal is best wel spannend en ik bleef ook geboeid doorlezen om er achter te komen hoe het de karakters zal vergaan. Ik vind wel dat er meer uitdieping had mogen zitten in de persoonlijke achtergronden van een aantal personages. Zeker de “slechterik” had van mij nog wel wat meer uitgelicht mogen worden. Maar afgezien daarvan heeft het verhaal wel vaart en las ik het boek binnen een paar uurtjes uit. De vlotheid van het verhaal lijkt mij ook een pluspunt voor de YA doelgroep.

“Alsof iedereen weet wat er gaat gebeuren, wordt er niks meer gezegd.”

Ik heb ‘Weg van jou’ sowieso met plezier gelezen en ik kijk wederom uit naar een volgend boek van Sophie Jansen.
Lieve leesgroet, Elsa.

Meer recensies van Elsa Bakker