Openhartig boek

EMBV 30 januari 2020
In het boek Basta lezen we dus zijn eigen verhaal in zijn eigen woorden. Op 17 augustus 1995 nam Van Basten vroegtijdig afscheid van het profvoetbal wegens een ernstige enkelblessure, nadat hij jarenlang had lopen sukkelen met het gewricht. Hoe die blessure zijn leven veranderde en hem af en toe tot wanhoop dreef komt uitgebreid naar voren in het boek. Als je dat leest dan wordt je wel even stil. Van al die pijn, niet meer kunnen lopen en frustratie hebben we maar een fractie mee gekregen toen der tijd. Je vraagt je af als lezer hoe heeft dat kunnen gebeuren. Worden sportmensen en in het bijzonder voetballers niet altijd goed gecheckt op kwetsuren? Schijnbaar niet en is presteren belangrijker dan de gezondheid.

In de biografie vertelt hij verder uitgebreid over Ajax, het EK van 1988 en de gekte rond zijn persoontje in Italië. Van Basten vertelt ook over zijn jeugd en familie. Maar ook over de financiële ellende, de gigantische belastingaanslag en zijn huwelijkscrisis. Natuurlijk komt Johan Cruijff, zijn grote leermeester, ruimschoots aan bod. Alles komt voorbij en het zorgt ervoor dat je toch anders naar Van Basten gaat kijken.

Van Basten vertelt ook over trainerscarrière via Jong Ajax, het Nederlands elftal, Ajax, Heerenveen en AZ, die helaas niet zo succesvol was. Ja niet iedere topvoetballer hoeft een geslaagd trainer te zijn.

Het boek leest lekker vlot weg. De hoofdstukken zijn niet te lang. Boek is dus voor iedereen toegankelijk. Het boek Basta bevat foto’s in zwart-wit en kleur.Voor de sportliefhebber is het boek zeker een aanrader.

Meer recensies van EMBV