Bizar

EMBV 03 juni 2020
De verdwijning van Robin was een boek wat ik al vaker voorbij zag komen en op mijn leeslijst stond. Dus boek aangeschaft en tijd gemaakt om het lezen. In De verdwijning van Robin vertelt Marjan Gorissen over de verdwijning van de driejarige peuter Robin en de gevolgen voor haarzelf. Ik kan me de berichtgeving over de verdwijning van Robin nog wel herinneren. Het hield het land goed bezig. De achtergronden en het verhaal van Marjan was mij echter onbekend.

De titel is wel een beetje misleidend, wat als leek denk je dat het boek gaat over kleine Robin. Het meisje is echter bijzaak. Het verhaal draait om de gebeurtenissen rond Marjan Gorissen. Dat blijkt een verbijsterend verhaal te zijn. Onterecht opgepakt op verdenking van ontvoering en moord. Wat dat met je doet, vertelt Marjan zelf in het boek.

Een verhaal waar je stil van wordt en het is onbegrijpelijk hoe je in Nederland om basis van een verklaring van een ander zo maar achter tralies verdwijnt. Marjan slaagt er in dit in alles heel beeldend te verworden. Je voelt het verdriet, de boosheid en de onmacht, maar ook voel je ook haar vechtlust en ook veerkracht.

Klein minpuntje van het boek zijn de schakelingen naar de verschillende jaren. Dat maakte soms het volgen van het verhaal wat moeilijker. Het verhaal is echter zo interessant dat dat je als lezer op de koop toeneemt.

Het verhaal maakt heel goed duidelijk wat het met je als mens doet als je onterecht achter de tralies gezet wordt. Daar sta je als leek nooit bij stil. Dat is een ver-van-mijn-bedshow. Het laat je ook beseffen wat de macht van anderen met een mens kan doen. Het zet je wereld totaal op zijn kop en kan je dus kapot maken. Het doet je ook beseffen dat het eenieder kan overkomen. Tevens laat het zien dat rechtssysteem in Nederland veel te wensen over laat. Dat terwijl we denken dat we het zo goed voor elkaar hebben.

Na het lezen van dit verhaal kun je alleen maar respect voor Marjan opbrengen, want vertel maar eens zo openhartig je verhaal. Het getuigd toch dat Marjan onder de sterke vrouwen van deze wereld vallen. Ondanks dat deze bizarre ervaring je als mens veranderd.

Een boek wat het lezen waard is, maar zelf zeg ik vaak van deze boeken: Een boek dat eigenlijk niet zou moeten bestaan. Het verhaal van Marjan had gewoon niet mogen gebeuren.

Meer recensies van EMBV