Vermakelijk

EMBV 27 maart 2020
Susana gaat trouwen. Op de avond van haar vrijgezellenfeest wordt ze op brute wijze vermoord. 7 jaar geleden werd haar oudere zus op dezelfde manier vermoord toen ze ook op het punt stond te trouwen. De details van de eerste moord, rituele marteling, werden niet bekendgemaakt aan de pers; een man zit in de gevangenis als de dader van deze moord, Susana’s dood roept twijfels op over zijn schuld.

De zigeunerbruid geschreven door Carmen Mola, een pseudoniem voor een Spaanse auteur wiens naam nog niet bekend is. Het verhaal is prima. Het leest makkelijk en snel. Het boek is wel voor mensen met een sterke maag wat het kan bij tijden best gruwelijk zijn.

In het boek maken we verder kennis met Elena, een sterke vrouw die totaal opgaat in haar werk en dat ook van haar team verlangt. Ze is gedreven en bijt zich vast in de zaak. Haar personage is goed uitgediept en doorheen het boek leer je haar beter kennen en besef je waarom ze is, zoals ze is. Ja we gaan natuurlijk niet te veel verraden. Dat moet je zelf bij het lezen maar ondervinden.

Ondanks dat het verhaal al meteen gruwelijk begint, is de spanning in het begin matig. De spanning en de verrassende plotwendingen komen in het tweede gedeelte van het boek pas op gang. Het boek is opgebouwd in vijf verschillende delen. Ieder deel begint met een passage van onbekend persoon. Hoe en wat dat met het verhaal te maken heeft kom je pas op het einde te weten. Dan vallen de puzzelstukjes op zijn plaats.

Een boek met veel onderwerpen die typisch zijn voor dit genre, het kan niet worden gezegd dat het iets origineels is, maar het is vermakelijk. Zo vermakelijk dat er meer mag verschijnen van Elena en haar team.

Meer recensies van EMBV