Verbijsterend

EMBV 27 augustus 2020
De zaak-Dutroux was een geruchtmakend onderzoek en rechtszaak in België in en na de jaren 80 van de vorige eeuw rond de crimineel Marc Dutroux en zijn bij de door hem gepleegde misdrijven als handlanger aangemerkte Michel Lelièvre. Dutroux stond zelf terecht op verdenking van ontvoering, gijzeling, verkrachting, moord, illegale handel en is veroordeeld tot een levenslange celstraf en terbeschikkingstelling van de regering.

Op 15 augustus 1996 werd de zes dagen tevoren ontvoerde minderjarige Laetitia Delhez in zijn huis ontdekt, samen met Sabine Dardenne, die daar reeds bijna drie maanden bleek te zijn opgesloten. Het bleek snel dat Dutroux ook verantwoordelijk was voor de ontvoering van Julie Lejeune, Mélissa Russo, An Marchal en Eefje Lambrecks, en voor de dood van zijn handlanger Bernard Weinstein. Ze werden allen dood teruggevonden.

Dit boek verteld echter dat Dutroux veel meer slachtoffers heeft gemaakt. Verhalen die ons totaal onbekend waren. Het boek verteld ook de verhalen van getuigenissen waarmee niks gebeurde of men er te laat wat mee ging doen. Je vraagt je dan toch echt af wat als… men meteen in actie was gekomen? Hadden de meisjes dan nog geleefd?

Duidelijk is wel dat er veel gefaald is door zowel de overheid en justitie. Als je sommige info al op de plank hebt liggen en je kijkt er niet naar om? Ja jaren later pas.. Het had zoveel verdriet en ellende kunnen voorkomen. Het is echt onbegrijpelijk. Dan ben ik nog een neutrale lezer. Hoe moet dat niet zijn voor de ouders? Stel je dat eens voor!

Het boek bevat veel verslagen en daaruit blijkt dat de auteurs heel veel research hebben gedaan. In de hoop eindelijk een antwoordt te vinden op hun vragen. Ik denk echter dat na het lezen van al die verslagen en dit boek er alleen maar meer vragen zijn bij gekomen.

Dutroux berecht als een seriemoordenaar. Natuurlijk is hij dat, maar het boek maakt ook duidelijk dat Dutroux deel uitmaakte van een groot netwerk rond de mensenhandel. Er is echter nooit moeite genomen om deze link verder te onderzoeken. De praktijken van deze mensen konden dus gewoon worden voorgezet.

Een boek dat iedereen zou moeten lezen. Er zijn zoveel fouten in dit onderzoek gebeurd. Bewogen en betrokken rechercheurs die de waarheid boven tafel wilden hebben werden tegengewerkt van hogerhand. Wat speelt er werkelijk? Zoals gezegd vragen en nog eens vragen zonder een echt antwoordt.

Meer recensies van EMBV