Interessant

EMBV 09 oktober 2020
Zo nu en dan hebben we ook aandacht voor een culinair boek. Dit keer een al ouder boek die uit mijn Koninklijke boeken verzameling komt. Ja je zult denken wat is dat voor een combi. Koningshuis en culinair. Het boek “Eten met de Oranjes” is daar het antwoordt op.

Het is natuurlijk zo dat we niet echt weten wat de Oranjes zoal eten. Ja we weten dat Koningin Maxima, zeker toen ze nog prinses was, zelf naar de supermarkt ging. Prins Constantijn hetzelfde. Maar wat er echt op tafel komt, is en blijft geheim.

Toch het boek “Eten met de Oranjes” geeft een klein kijkje achter de schermen. Dit aan hand van de vele foto’s die gemaakt zijn tijdens de vele binnen en buitenlandse bezoeken van ons koningshuis. Over de jaren heen verzamelde ANP Photo unieke foto’s van de Oranjes die verband houden met eten.

In dit fotoboek staat culinair journalist Anne Scheepmaker in verschillende hoofdstukken stil bij het eetgedrag, gewoontes en voorkeuren van de Oranjes. Zoals in huiselijke kring, vakantie. Eten voor hun plezier net als ieder ander. Tijdens gelegenheden zoals een huwelijk of een huldiging is het eten extra feestelijk.

Tijdens een staatsbanket en ja zelfs ook Koningsdag ( in de tijd van uitkomen van het boek was het nog Koninginnedag), dan is eten en drinken voor de Oranjes : werken voor het Vaderland. Bij de bezoeken aan het buitenland maken de Oranjes natuurlijk kennis met de lokale specialiteiten en gebruiken.

Zo kom je als lezer dus het een en ander te weten over de eetgewoontes, tradities, noem het maar op van de Oranjes. Bijzonder is natuurlijk dat bij ieder hoofdstuk verschillende koninklijke recepten zijn toegevoegd. Sommige recepten zijn luid en duidelijk beschreven, andere recepten moeten goed gelezen worden, want de ingrediënten worden niet apart vermeld. Die mag je zoeken in de gehele uitleg. Dat is een beetje jammer. Had liever gezien dan alle recepten luid en duidelijk beschreven werden.

Verder is het boek natuurlijk een must have voor de Koningshuisliefhebbers. Is het niet voor de recepten, dan is het zeker wel vanwege de schitterende foto’s die in het boek staan.

Meer recensies van EMBV