Aangrijpend

EMBV 07 december 2019
Lichter dan ik was een boek waar ik regelmatig wat over hoorde. Als een geschiedenisliefhebber toch wel nieuwsgierig geworden. Boek aangeschaft en zonder spijt. Een boek met een verhaal zo sterk en indrukwekkend, dat is wat als eerste in je opkomt als je het boek gelezen hebt. Aangrijpend en meeslepend. Het beschrijft op een indrukwekkende manier het leven van Isah ( en met haar alle anderen), een Indische vrouw ten tijde van de koloniale overheersing. Met alles wat ze moesten doorstaan. Daar kun je je eigenlijk niks bij voorstellen in deze tijd.

Het boek heeft je van af het begin te pakken, je wordt totaal meegezogen in het verhaal en leven van Isah. Je wilt het boek niet wegleggen. Je wilt gewoon weten hoe het verder gaat met Isah en of ze haar doel bereikt. De Indische woorden is wel even wennen, maar gelukkig is er een woordenlijst in het boek. Die hindernis is dus best te nemen. De auteur heeft een zeer beeldende manier van schrijven, je ziet alles voor, je ruikt nog net niet de bloemen en kruiden maar dat scheelt weinig.

Een boeiend verhaal van een sterke vrouw die veel moet doorstaan, maar vecht voor haar bestaan. Het geeft een kijkje in de geschiedenis, een geschiedenis waar je je als Nederlander zonder roots in de voormalige kolonie toch wel voor schaamt, hoe konden we zo met onze medemens omgaan?

Het boek is een mooie ode aan een ieder die daar zijn roots heeft. Maar het boek mag ook gelezen worden door anderen omdat het een verhaal is dat voort moet leven, dat ook dit niet meer gebeurt.

Meer recensies van EMBV