Anders dan anders

EMBV 23 juni 2020
Het boek “Om te lachen of om te treuren” is een boek dat anders is dan anders. het zijn de gedachtegangen van een negentigjarige, in dit geval Martien J.G. de Jong . Martien J.G. de Jong (1929) was meer dan dertig jaar hoogleraar aan de Franstalige universiteit van Namen. Hij publiceerde in binnen- en buitenland talrijke artikelen over Nederlandse en Vergelijkende Letterkunde en is de auteur van een vijftigtal boeken, waaronder de bundel Verborgen camera.

Het boek is echter geen dagboek. Het zijn de notities van iemand die zich voor heel veel interesseert en veel gezien heeft. Het ene moment neemt hij ons mee naar museums en geeft zijn mening, uitleg en een stukje geschiedenis. Een volgend moment worden we meegenomen naar de tweede wereldoorlog en krijgen we info over iets wat in films of andere boeken is weggelaten, maar wel degelijk gebeurd is.

Het is openhartig, zonder schroom en vaak een ongezouten mening. Het is echter een boek wat je niet zo maar even tussendoor leest. Het zijn soms pittige en lange gedeeltes met woorden die hoog zouden scoren op de scrabble woordenlijst. Een boek waar je een woordenboek of Google bij de hand moet hebben. Dat kan voor sommige lezers een belemmeringen zijn, maar voor de leergierige onder de lezers een mooie uitdaging en kans om de kennis van vele zaken op te krikken.

Het zijn notities uit 2018 dus we volgen de auteur een jaar lang met wat hem bezig houdt. Aan het einde van de maand worden de besproken onderwerpen afgebeeld met zwart wit foto’s. Wat het boek vooral leert, is dat nu actuele thema’s vroeger ook al speelden. Er werd toen alleen veel anders mee omgegaan, maar de discussie bestond ook toen al. Dus eigenlijk is er door de jaren op dat gebied heel weinig verandert. Een interessant boek voor de geoefende en leergierige lezer.

Meer recensies van EMBV