Willem III

EMBV 19 maart 2024
Biografie van koning-stadhouder Willem III (1650-1702), met nadruk op zijn militaire activiteiten. In veertig hoofdstukken, met tal van illustraties (waarvan enkele in kleur) vertelt dhr. Van Dijk over Willem II. De nadruk ligt op Gods wonderen die door hem zijn gedaan. Met uitgebreide literatuurverantwoording.

Het boek of beter gezegd de auteur probeert een beeld te vormen van Willem III. Daar is de auteur redelijk goed in geslaagd. Stadhouder-koning Willem III, of als: koning-stadhouder Willem III, was een soevereine prins van Oranje van het huis Oranje-Nassau sinds zijn geboorte. Het is een al war ouder boek, namelijk 1988. Ondanks dat blijft het de moeite waard om te lezen. Ik moet echter wel vermelden dat het een erg Christelijk boek is, en dat leest niet altijd even gemakkelijk. Al zal dat een persoonlijke ervaring zijn. Zet daarbij het veelvuldig gebruik van het Oud-Nederlands… Het maakt dat het boek niet erg vlot leest.

Het leven van koning-stadhouder Willem III, de man door God gegeven tot behoud van het protestantisme in Europa en van Zijn uitverkoren gemeente in het bijzonder. Van de man, die zich zijn roeping bewust was en o.a. de macht van Lodewijk XIV verlamde.

Het is goed te merken dat de auteur veel toegang heeft gehad tot de vele bronnen en literatuur. In veertig uitgebreide hoofdstukken wandelen we door het leven van Willem III. Maar dat niet alleen, de lezer krijgt ook veel mee over het leven van o.a. Michiel de Ruyter en zijn zeeslagen, maar ook James II van Engeland en zo zijn er nog vele andere namen te noemen, die uitgebreid besproken worden in het boek. Het gaf mij soms het gevoel te hebben een boek over een ander dan Willem III te lezen. Het was soms goed nadenken om de verbanden van al deze personen te ontdekken. Waarschijnlijk komt dat omdat er vele persoonlijkheden voorbij komen.

Een boek met zoals al eerder gezegd veertig hoofdstukken. Op het einde van elk hoofdstukken vind je als lezer een uitgebreid overzicht van noten en eventuele bronnen. Al met al best een interessant boek over de Koning- Stadhouder Willem III.

Meer recensies van EMBV