Sterke, psychologische thriller, met de nadruk op psychologisch

Erika 12 maart 2024
Lynn is getrouwd met de twintig jaar oudere sterrenkok Camiel Storm. Met veel succes doet ze de pr voor hun restaurant.
Maar terwijl Camiel avond na avond aan het werk is, stort Lynn zich in een affaire met elektricien Laurens.
Dan gebeuren er onverklaarbare dingen in en rond de villa van Camiel.

Alter ego heeft twee tijdlijnen - een in het heden en eentje in Lynns jeugd. Allebei zijn zie verteld vanuit Lynns perspectief. Behalve de intrigerende stukjes tussendoor, die lijken te komen van iemand die het slecht met haar voor heeft.

Lynn komt in haar werk over als een sterke vrouw, maar als dochter, echtgenote en zus durft ze niet voor zichzelf op te komen. Ze kan niet op tegen Camile of haar minnaar, ook niet tegen Camiles altijd aanwezige ex-vrouw. Ze heeft van jongs af aan geleerd om haar emoties binnen te houden.

Lynns eenzaamheid in het enorme huis is schrijnend. De onverklaarbare voorvallen houdt ze noodgedwongen voor zichzelf. Verhoef laat ons de enorme poel van wanhoop en schuldgevoelens in de ziel van haar hoofdpersonage voelen. Door steeds kleine tipjes van de sluier op te lichten maakt ze duidelijk dat er iets traumatisch achter zit, iets van langer geleden. Lynn is dan ook het personage waarmee Verhoef ons het diepst laat meevoelen. En deze spanningsboog houdt Verhoef tot het einde van het verhaal vol. Pas op de laatste pagina’s komt de tragische ontknoping die niemand verwacht.

Alter ego is een ijzersterke psychologische thriller, maar de nadruk ligt echt meer op het psychologische aspect. Esther Verhoef op haar best.

Meer recensies van Erika