Mooi, maar met een paar kleine randjes...

Erika 02 oktober 2019
Berg woont in Frankrijk en heeft zelf een broer met een aandoening in het autistische spectrum. Hij kent het leven in Zuid-Frankrijk dus goed en wat er in het hoofd van Felix allemaal gebeurt, is prachtig en heel geloofwaardig geschreven.

Berg voert de spanning knap op. Onderhuidse loopt er iets mee uit het verleden van Lotte en Felix en de actuele kwestie van bootvluchtelingen speelt ook een belangrijke rol.

De titel van het boek slaat natuurlijk op Lotte, maar door het verhaal heen geweven zit ook het leven van Amin. Broertje heeft een dubbele betekenis.

De dader en het politieke motief zijn wel snel helder, maar intussen blijkt ook dat er toch dingen vreselijk moeten zijn misgegaan. De ontknoping is een verrassing, maar het boek heeft een paar losse eindjes. Dat geeft niet, als lezer kun je hier je fantasie erop loslaten, maar een paar details binnen het verhaal worden helaas niet uitgewerkt. Waarom die tekst in bloed op de muur? Hoe zit het met die opdrachtgever? Waar blijft dieuiteindelijk? Dit is teveel om onder de open eindes te scharen.

Toch is Broertje een fijne thriller, die prettig leest. Ik ga meer lezen van deze schrijver.

Het boek heeft meerdere verhaallijnen. Het is nIet gelijk duidelijk wat de rol is van de Syrische vluchteling Amin, maar allengs krijg ik wel een vermoeden, al helemaal als er ook nog sprake is van een politiek motief.

Meer recensies van Erika