Genieten. Heerlijk om in weg te duiken.

Erika 19 augustus 2019
Deze romans worden wel geschaard onder ‘feel-good’ en dat zijn ze ergens ook wel. Maar het gaat wat mij betreft veel verder dan dat. Het thema is intrigerend, de personages mooi uitgediept, het verhaal zorgvuldig verteld, er zijn historische gebeurtenissen en figuren doorheen verweven en last but not least: het mysterie-element zorgt ook nog voor de nodige spanning. Ik geniet hiervan.
Riley heeft ongelofelijk veel research gedaan. Ze kent de zeiltechnieken en weet hoe het toegaat bij zeilregatta’s, en daarnaast weet ze alle s over muziek. Natuurlijk vooral over de muziek die in dit boek zo belangrijk is; fluitmuziek, De Peer Gynt-suite van Grieg, ze heeft zich tot op detail erin verdiept.

Riley neemt ons mee naar Noorwegen en het Leipzig van Grieg; we worden meegetrokken in het leven en de geschiedenis van Leipzig. Naast de zoektocht van Ally is er het verhaal van Anna en Jens, 130 jaar eerder, waar de muziek van Grieg en vooral de Peer Gynt-suite een grote rol speelt. Dat Uitgeverij Peters, toen en nu nog steeds gevestigd in Leipzig, ook langskomt, is erg leuk om te lezen. Bovendien – maar dit is heel persoonlijk van mij – kon ik helemaal meevoelen met de tegenstrijdige gevoelens die Ally als musicus heeft na zoveel jaren buiten de muziekwereld geleefd te hebben.

Dankzij de stamboom voorin het boek had ik eerder door wat de grote verrassing – of schok – voor Ally was dan in het boek verteld uit de doeken gedaan wordt.

Kortom; een heerlijk dikke pil om in weg te duiken. En het verveelt nergens. Ik ga gelijk door met de derde zus! De cliffhanger aan het slot nodigt me daartoe heel dringend uit…

Meer recensies van Erika