Historische en futuristische roman

Eva1977 08 april 2023
Spannend verhaal weergegeven vanuit een journalist/blogger die vanuit zijn interesse in de waarheid verstrikt raakt in een manipulatief spel.

De ontwikkelingen worden in verschillende tijdlijnen (verleden – heden – toekomst) en vanuit verschillende perspectieven steeds duidelijker zichtbaar. We lezen mee hoe de terreur van de overheid ertoe leidt dat gewone mensen in verschillende kampen terechtkomen. We zien hoe mensen ertoe aangezet worden om anderen – zelfs geliefden – kapot te laten gaan. Een overheid die haar onderdanen stap voor stap weet te beteugelen en controleren. Op zo’n manier dat de grote druk op deze onderdanen wel moet omslaan in explosies van geweld en verraad. 1984 all over again.

Toen ik het boek uitkoos, dacht ik dat het zou gaan over ons continent Europa. Tijdens het lezen concludeerde ik in eerste instantie dat de titel verwijst naar een prachtige, moedige vrouw met de naam Europa. Om uiteindelijk toch vast te stellen dat de titel ook zeker verwijst naar onze ‘samenleving’.

Mijn beeld van Leon de Winter heb ik bijgesteld. Op de middelbare school moest ik verplicht een boek van hem lezen. Dat ik natuurlijk vreselijk vond. Na het lezen van dit boek herken ik een meesterschrijver. Ik ga zijn voorgaande boeken ook graag toch eens lezen.

Meer recensies van Eva1977