Een heerlijk boek waar je blij van wordt

Femke 27 maart 2016
In één woord is dit boek HEERLIJK! Ik had een voldaan gevoel na het lezen van Simon vs., het maakt me helemaal blij! De combinatie van Simon en Blue die een perfecte klik hebben en de realistische onzekerheid die in het verhaal is verweven is geweldig. Ik vind het knap dat Becky Albertalli zo'n veelzijdig boek heeft geschreven. Ze belicht alle kanten van homoseksualiteit: je leest hoe zijn klasgenoten, vrienden en ouders tegen Simons homoseksualiteit aankijken. Ook als dit niet je genre is, raad ik het zeker aan.

Hoewel Simon veel mailt met Blue, weet hij niet wie het is. Ik wilde, net als Simon op een bepaald moment, graag weten wie Blue is. Dat is de ‘spanning’ in dit boek waardoor je blijft lezen. Het is knap opgebouwd. Ik werd helemaal in Simons wereld gezogen. Hij is een fijn personage dat door alle omschrijvingen goed tot leven komt. Ik zag hem helemaal voor me en kon me heel goed vereenzelvigen met Simon.

Je krijgt ook de mailwisselingen tussen Simon (a.k.a. Jacques) en Blue te lezen. Dat is prettig als afwisseling, omdat de onlinesfeer toch iets anders is. Hierdoor zie je het verhaal door een andere bril en kun je alles even laten bezinken. Simon en Blue groeien steeds meer naar elkaar toe, wat leidt tot karakterontwikkeling. Samen met Simon was ik op zoek naar Blue in het echte leven: ‘Wie is Blue?’ is de vraag die mij voortdurend bezighield. Het antwoord heeft me zeker niet teleurgesteld!

Op mijn blog lees je meer over mijn mening (is het wel origineel?) en de campagne #strijdvoordiversiteit

Meer recensies van Femke