Acmala: Kolakowski, Thoreau en Precht

Ferry76Visser 22 januari 2021
Er zijn weinig schrijvers die belangrijke thema’s in een spannend fantasierijk YA- verhaal kunnen stoppen. Johan Klein Haneveld kan dat. De novelle ‘Acmala’ is een spannend en humoristisch verhaal, dat wederom laat zien hoe geweldig deze auteur kan schrijven.
Een van de sterke punten van het boek zijn de beeldende beschrijvingen. Die zorgen er voor dat de lezer het verhaal in gedachten als een film voor zich ziet. De geschapen wereld en de personages zijn geweldig en een lezer kan dan ook niet anders dan van de wereld van Dizary gaan houden.
Is dit alles?
Nee. ‘Acmala’ gaat zo veel meer. Deze novelle heb ik drie keer gelezen en iedere keer raakte het verhaal een nieuwe snaar en ontdekte ik meer in het verhaal.
Als eerste is het mogelijk om verbanden te leggen met de thematiek van Henry David Thoreau. Het is Klein Haneveld gelukt om thema’s als wildernis, vrijheid en de mens als een deel van de natuur, die ook in ‘Walden’ en Wandelen’ voorkomen op een fantastische, avontuurlijke en toegankelijke manier te laten zien aan de lezer.
En af en toe moest ik denken aan de gedachten van Kolakowski over de natuur. In ‘Over het alledaagse leven’ schrijft hij dat respect voor de natuur ‘bijdraagt aan een beter begrip van ons eigen menszijn.’ (p.44) Bij met name de ontwikkeling die Farenal doormaakt moest ik hier aan denken.
Verder schuurt het verhaal ook langs de filosofie van Richard David Precht. In zijn boek ‘Tiere denken’ behandelt hij antrozoologie, een combinatie van antropologie en zoologie waarin de relatie tussen de mens en andere dieren centraal staat. Wederom laat Klein Haneveld dit op een uiterst toegankelijke, meeslepende en sterk overtuigende manier zien.
Dus alle lezers die graag een spannend, avontuurlijk verhaal willen lezen met daarin een boodschap over de relatie tussen mens en dier, die kan ik ‘Acmala’ van harte aanraden! #acmala #johankleinhaneveld #dizary

Meer recensies van Ferry76Visser