Een hommage aan Arthur Conan Doyle

Ferry76Visser 12 augustus 2019
Johan Klein Haneveld schreef met ‘De gevonden wereld’ niet alleen een spannend vijfde deel van de Castlefest kronieken, maar ook een eerbetoon aan het werk van sir Arthur Conan Doyle. Het boek is niet alleen een meeslepend verhaal, maar gaat ook over verkennen en ontdekken. Wat maakt dit boek tot een hommage aan de Engelse schrijver?
Als eerste vanwege de verwijzing naar een van mijn favoriete boeken, namelijk ‘The Lost world’ (1912) van sir Arthur Conan Doyle. De auteur slaagt er in om de thema’s van deze klassieker trefzeker en op eigen wijze in het boek aan bod te laten komen. Bijvoorbeeld, verkennen en ontdekken is het belangrijkste thema in het avonturenboek van Conan Doyle. In dit boek wordt daar met enkele leuke twists en kleine variaties meer diepgang in gebracht, wat naast spannende ook ontroerende en mooie momenten oplevert. Daarmee bewijst Klein Haneveld opnieuw dat hij boven de stof staat waar hij over schrijft.
Daarnaast is er de titelverwijzing met een kwinkslag. Dit is een van de leuke twists in het verhaal als referentie naar de klassieker. De titel kan op twee manieren worden uitgelegd vanuit het verhaal. De eerste is een ironische versie van de klassieker en de tweede is een meer literaire, het vinden van de wereld waarin je jezelf thuis voelt.
Binnen het verhaal bestaat steeds een tweedeling tussen het fictieve en realistische. Dat geldt voor de personages, de plaats waar het verhaal zich afspeelt en de personages. Voor mijn gevoel is dit een zeer geslaagde uitvergrote weergave van de sfeer op Castlefest. Aan de ene kant herkenbaar en aan de andere kant heerlijke fantasierijke fictie.
Omdat de spanningsboog hoog ligt is het erg meeslepend. De schrijver slaagt er in om op de juiste manier met een uitstekende filmische afwisseling de aandacht van de lezer vast te houden. De sterke beeldende schrijfstijl draagt hier ook aan bij, want dit zorgt er voor dat de lezer het verhaal als een film voor zich ziet.
Voor mijn gevoel gaat deze pageturner over het verkennen en ontdekken van een plek waar fantasie en realiteit elkaar raken. De ontdekkingen kunnen algemeen zijn of persoonlijk maar zijn altijd een verrijkende ervaring voor alle betrokken. Dit deel van de Castlefest kronieken beschouw ik ook als een eerbetoon aan ‘The lost world’.
Dus iedereen die spannend eerbetoon wil lezen aan sir Arthur Conan Doyle waarin ontdekken en verkennen centraal staan, die kan ik ‘De gevonden wereld’ van harte aanraden. #johankleinhaneveld #degevondenwereld #uitgeverijmacc

Meer recensies van Ferry76Visser