De Laatste Detective

Ferry76Visser 28 mei 2023
Met de post kwam het nieuwste boek van Johan Klein Haneveld binnen. Na het openen van de envelop ben ik het meteen gaan lezen. Ik kan niet anders zeggen dan dat het een aanwinst is voor mijn boekenkast en een verrijking voor het genre want de verhalen zijn spannend, overtuigend en een verrijking.
‘De laatste detective’ bevat zes verhalen die zich afspelen in een post apocalyptische wereld. Een klein groepje overlevenden wordt geconfronteerd met enkele raadselachtige gebeurtenissen. Een van de leden van de groep is een verhalenverteller en als ‘slimste van de groep’ is het aan hem de taak om de waarheid te achterhalen en de mysteries te ontrafelen.
De illustraties van Gert Jan van der Bemd passen op de juiste manier bij het verhaal. De hoofdpersoon wordt perfect weergegeven. In de afbeelding waarop hij staat is zijn kwetsbaarheid en uniekheid binnen de groep duidelijk. Het contrast tussen zijn sjofele uiterlijk en scherpe geest maakt hem ijzersterk en zorgt er voor dat de lezer van hem gaat houden.
In het eerste verhaal bewijst de verhalenverteller zijn scherpe deductievermogen. De bekende detectives Hercule Poirot en Sherlock Holmes worden genoemd. De detective van Klein Haneveld kan zich meten met de speurneuzen van Agatha Christie en sir Arthur Conan Doyle. De ironie in dit verhaal en de andere vijf is zalig, omdat het laat zien dat de groep de underdog nodig heeft, die een scherpe observator blijkt te zijn met een uitstekend psychologisch inzicht.
En ‘Het Einde van de Oorlog’ heeft een cynisch nihilistische toon. Hierin schemeren de meer gevaarlijke kanten van de mens door. Waar in het werk van de auteur menselijkheid in zijn meest positieve vorm een belangrijk thema is, laat hij in dit verhaal ook de meest donkere zijde zien. Hierdoor ontstaat er niet alleen een ijzersterk contrast tussen de sympathieke detective en de duistere kant van iemand anders, maar ook een tegenstelling tussen het mooie en positieve mensbeeld uit de eerste vijf verhalen en het cynische schaduwzijde van de mens in het laatste. Klasse!
En zo heeft Johan Klein Haneveld met Mark een intrigerend personage gecreëerd, dat niet onderdoet voor Hercule Poirot, Miss Marple, Sherlock Holmes en Father Brown. De detective in deze kleine verhalenbundel is een personage waar de lezer van gaat houden. Een verrijking voor het genre en een aanwinst voor iedere boekenkast!

Meer recensies van Ferry76Visser