De monstervakantie: WAUW!!

Ferry76Visser 09 juni 2021
Wauw! Wauw! Wauw! Gustaaf Glibber heeft met ‘De monstervakantie’ een pagetruner geschreven die beeldend geniaal is, qua thematiek literatuur en ook zo verschrikkelijk grappig, dat ik hem in een adem uitgelezen heb. Waarom?
Om te beginnen zijn de monsters (weerwolven, zombies, mummies, slijmmonsters en vampiers) meesterlijk! Deze personages hebben het hart op de juiste plaats en dat maakt dat je als lezer enorm van hen gaat houden! Droefus is ook in dit deel weer enorm goed bezig, Mitzie is lekker zichzelf en Victor en Frederick zetten zich met ziel en zaligheid weer in voor monsterlijke idealen.
En ‘Monstervakantie’ is heel beeldend geschreven! Glibber schetst op een geweldige trefzekere wijze een wereld waarin het lachwekkende gepaard gaat met het griezelige . Een prachtig voorbeeld hiervan is de volgende zin: ‘De mummie had over zijn windsels een ouderwets zwempak aangetrokken en rende met een roze flamingozwemband om zijn middel de zee in.’ (p.34) Glibber combineert hier op geweldig lyrische wijze het griezelige en grappige, waardoor het enge minder eng wordt.
De antagonist is ook geweldig! Benjamin Silvester de Derde is de eigenaar van het vakantiepark waar Frederick en Victor aan het relaxen zijn. En in zoveel opzichten is hij de tegenpool van de twee jonge helden, dat er een gelaagdheid in het conflict ontstaat die literatuur te noemen is.
Verder is de thematiek van het verhaal voor iedere generatie belangrijk. Bij het maken van vrienden gaat het niet om het uiterlijk maar om het karakter (wezen). Wie zich hiervoor openstelt zal bijzondere en hechte vriendschappen krijgen, die diegene helpen echt zichzelf te zijn. Angst maakt in deze de wereld kleiner en schept eenzaamheid.
Verder is er een interessant gegeven in het verhaal met betrekking tot een computer. Dat schuurde voor mij even langs een essay van Martin Heidegger. ‘De vraag naar techniek’. Hierin stelt de filosoof dat de kunst een tegenwicht moet bieden aan de onverschilligheid die ontstaat door de techniek. Glibber geeft hier als beeldend woordkunstenaar een prachtige eigen invulling aan de kunst en de techniek.
Kortom, dit boek is niet alleen een aanrader voor de fans van monsters. Het is een boek voor iedereen die van jeugdliteratuur houdt. De meerduidigheid en de thematiek van deze pageturner verdienen het om in iedere boekenkast te staan! #demonstervakantie #gustaafglibber #uitgeverijzilverspoor

Meer recensies van Ferry76Visser