De Schaduwzijde van magie: literair en absurdistisch

Ferry76Visser 30 november 2019
Op de wintereditie van comic con verscheen ‘De schaduwzijde van magie, het zevende boek van Ian Laverman. Deze bundel bevat drie novellen waarin veel spannende magische actie centraal staat, affectie een belangrijke rol speelt en het niet zo botert tussen de oude en jonge magiërs. En het is het beste boek dat de jonge schrijver uit Rijnsburg tot nu toe geschreven heeft. Waarom?
Om te beginnen vanwege de onderlinge samenhang. De drie novellen worden onderling verbonden door twee thema’s: affectie en het generatieconflict. De hoofdpersonen hebben ieder een personage waar ze door een gemeenschappelijk verleden een sterke affectieve band mee hebben. Vooral in ‘De nacht van de levende voorwerpen’ komt de kracht van de intens affectieve vriendschap tussen Lonzo en Niff op verschillende manieren aan bod. Het generatieconflict tussen de oude en jonge magiërs speelt steeds een belangrijke rol in de novellen en levert heftige, intense en ontroerende passages op.
Daarnaast spelen in iedere novelle afzonderlijk ook andere onderwerpen een belangrijke rol. In ‘de nachtmerriehorde’ wordt de tegenstelling droom – realiteit op beeldende wijze beschreven. De tweede novelle gaat in op creatie – destructie en tot slot gaat de derde in op het spanningsveld monster – mens. Met heerlijke ironie komen deze thema’s aan bod. Hierdoor is dit boek het meest literaire boek van Laverman tot nu toe.
Als tweede zijn de personages geweldig. De leden van de gouden generatie (waartoe de hoofdpersonages behoren) zijn enorm krachtige magiërs, die op jonge leeftijd afschuwelijke dingen hebben meegemaakt die hen emotioneel en fysiek beschadigd hebben. Deze combinatie van kracht en kwetsbaarheid maakt hen tot karakters waar je als lezer van gaat houden. Mijn persoonlijke favorieten uit deze bundel zijn Alphonzo Venne en Acwell Than.
Het hoogtepunt is voor mij‘De nacht van de levende voorwerpen’, omdat het het meest absurdistische en meest intense is dat Laverman (tot nu toe) geschreven heeft. Magiër Niff Macon ontdekt op een avond dat alle voorwerpen in huis levend zijn geworden met slechts een doel: dood en verderf zaaien.De gevechten met meubilair leveren geweldige absurdistische passages op. Beeldend, fantasierijk en overtuigend beschrijft de Rijnsbergse auteur hoe paraplu’s, tafels, kasten, kussens en bedden veranderen in moordmachines. Zo laat hij een kant zien van zichzelf die nog niet eerder zo duidelijk is zijn werk aan bod kwam en die hij uitstekend beheerst: de absurde humor.
Kortom, voor alle lezers die van originele, fantasierijke verhalen over vriendschap met absurdistische humor houden en dol zijn op magische actie zijn deze novellen een echte mustread. #deschaduwzijdevanmagie #ianlaverman #uitgeverijzilverspoor

Meer recensies van Ferry76Visser