De stijd van het leven: liefde en vriendschap

Ferry76Visser 09 januari 2020
Enkele jaren geleden verscheen deze klassieker in een vertaling van Mark van Dijk en sindsdien verschijnt ieder jaar een van de kerstverhalen van Dickens in een prachtig geïllustreerde editie bij uitgeverij Nimisa. Dit jaar verscheen ‘De Strijd van het Leven’ (1846), de meest realistische en minst bekende van de vijf kerstverhalen.
Het verhaal gaat over de strijd die ieder in het leven moet leveren om problemen te overwinnen. Het speelt zich af in een dorp dat gebouwd is op een plek waar een bloederige veldslag heeft plaatsgevonden. In deze gemeenschap leven twee zussen die een innige band hebben. Als een van deze zussen op een avond wordt betrapt met een andere man dan haar verloofde, vlucht ze en verdwijnt in de nacht.
Dickens was erg bijgelovig, gefascineerd door dromen en nachtmerries met een morbide fantasie en een obsessie met de dood. (1) In dit verhaal komen deze onderwerpen niet aan bod en gaat het meer over onvoorwaardelijke liefde, vriendschap. Voor mijn gevoel is dat de reden dat dit een van de minder populaire kerstvertellingen is. Een geweldige illustratie van René Hazebroek laat op de juiste manier toch een verbinding zien met het lugubere (p.13). Ook de overige tekeningen zijn geweldig en vormen een verrijking voor het verhaal. Trefzeker geven de illustraties steeds de sfeer van het verhaal de personages en de sfeer weer.
Daarnaast is het enthousiasme van de vertaler voor het werk van Dickens erg meeslepend. Mede dankzij deze uitgaven van de kerstvertellingen, ben ik het werk van deze Engelse auteur meer gaan waarderen. Wat mij persoonlijk raakt is de beschrijving van de sfeer van de donkere dagen voor kerst. Bijvoorbeeld:

Het heldere vuur knetterde en schitterde, laaide op en zakte in, waardoor het met de rest van het gezelschap leek mee te dansen. Soms brulde het, alsof het ook muziek wilde maken. Soms gaf het licht, alsof het middelpunt van de oude kamer was. Soms knipoogde het ook, als een wijze huisvader, naar de fluisterende jongeren in de hoek. Soms spelde het met de hulsttakken en liet deze, door met zijn flikkerende licht over de bladeren te schijnen eruitzien alsof ze we buiten in de koude winternacht waren en ritselden in de wind. P.80

Dankzij Mark van Dijk en zijn Dickens project ben ik het werk van deze Engelse auteur gaan waarderen. De verzorgde uitgaven zijn prachtig en een aanwinst voor iedere boekenkast! #strijdvanhetleven #charlesdickens #markvandijk #nimisapublishinghouse

1 Dickens, C. (1997). Best Ghost Stories. Hertfordshire: Wordsworth Editions limited

Meer recensies van Ferry76Visser