De Vloek van de Ferox

Ferry76Visser 19 januari 2024
‘De Vloek van de Ferox’ is wederom een spannend avontuur in de Bieb Bende serie. Het is origineel, fantasierijk en vol actie bij een letterlijke lezing en figuurlijk en tussen de regels door heeft het boek (samen met de serie) een boodschap voor zijn lezers.
Waarom lees ik graag de boeken van De Bieb bende? In de eerste plaats omdat het spannende meeslepende en fantasierijke avonturen zijn. De spanningsboog in ieder boek is hoog en het verhaal heeft verassende wendingen, die zorgen voor originele actie. En dit deel van de serie is voor mij speciaal omdat het in mijn ervaring een sleutelboek is in het werk van de Vaalse auteur (en ik ben jarig in deze maand).
De meerwaarde van ‘De Vloek van de Ferox’ zit hem in de terugkerende symboliek. In andere series van Reefs komen deze ook aan bod en hebben zij een functie in het verhaal. Bijvoorbeeld bloemen en een schip hebben ook een betekenis in ‘Het lied van de Woestijn’ (2022) en het schip komt ook terug in ‘Storm & Bliksem en de vlucht van de Cloudsurfers’ (2023). Chronologisch gezien laat het gebruik van deze symboliek een schitterende ontwikkeling zien.
Daarnaast is het achtste deel van de Bieb Bende voor mijn gevoel een fris ‘begin’, omdat in het vorige deel een verhaallijn werd afgesloten op spectaculaire wijze. Er worden nieuwe motieven en personages toegevoegd die de lezer nieuwsgierig maken en de strijd tussen goed en kwaad wordt daardoor nog epischer.
In deze serie speelt kunst (schilderijen, beelden en boeken) een centrale rol. Ook dat komt met een zalige fantasierijke dynamiek aan bod! Volgens mij laat de auteur hiermee zien dat als iemand bewust en met aandacht kijkt naar kunst het een verrijking is. Achter een schilderij gaat vaak een verhaal schuil. Door meer te weten te komen over de achtergronden van dit verhaal wordt iemand zich bewuster van zichzelf en van het heden en verleden. Zo wordt de wereld beter te begrijpen.
Verder wordt George Hill, de man met de bijl, steeds mysterieuzer. Er gaat een verhaal achter hem schuil waar de lezer af en toe informatie over krijgt en dat is klasse! Zijn rol als antagonist groeit en staat vanuit de bewustzijnsthematiek figuurlijk voor alles wat het bewustwordingsproces tegenhoudt. Hoe hij de jonge helden tegenwerkt deed mij sterk denken aan alles wat iemand kan verhinderen om de juiste vragen te stellen en zich te verdiepen in de verhalen achter de kunst en daardoor zichzelf te leren kennen en de wereld bewuster te ervaren. Naarmate de serie vordert ben ik steeds meer fan geworden van George!
En zo wordt ‘De Vloek van de Ferox’ meer dan een spannend meeslepend en fantasierijk deel uit de Bieb Bende-serie. Het is met de symboliek in het achterhoofd in mijn ervaring ook een sleutelroman in het werk van Michael Reefs. De originaliteit waarmee deze spannende serie ook thema’s als bewustwording behandelt tussen de regels door behandelt maakt niet alleen dit deel maar de hele serie een aanwinst voor iedere boekenkast.

Meer recensies van Ferry76Visser