Drama Faerie: moord, elfjes en toneel

Ferry76Visser 25 januari 2020
‘A Midsummer Night’s Dream’ van William Shakespeare is een van mijn persoonlijke favorieten. Toen ik ‘Drama Faerie’ van Joe Cosentino op internet vond waarin deze theaterklassieker gespeeld wordt, moest ik het boek lezen. Het is een geweldig eerbetoon aan Shakespeare waarin liefde, huwelijk en toneel centraal staan.
Het boek volgt op humoristische wijze de thematiek van ‘A Midsummer Night’s Dream. Met name liefde, dromen en huwelijk spelen in dit verhaal een belangrijke rol. Met grappige twists komen deze onderwerpen op originele wijze aan bod, waardoor het naast een detective ook gelezen kan worden als een literaire roman.
Naast het moordmysterie is liefde een belangrijk thema. Het is meesterlijk hoe de auteur dit onderwerp op gelijkwaardige wijze in zijn roman gebruikt en het versterkt met dezelfde motieven als Shakespeare. In alle variaties komt liefde aan bod en dat levert enkele romantische problemen op. Mensen hebben de neiging om verliefd te worden op degene die zij aantrekkelijk vinden, maar liefde is veel meer dan fysieke aantrekkingskracht en dat laat Cosentino op een spannende, humoristische manier zien.
Net als ‘Drama Muscle’ heeft ook dit boek boeiende personages. Ieder deel van de Nicky en Noah serie heeft verhaalfiguren die de lezer weten te raken. In dit deel van deze serie was Braedon Walsh mijn favoriete personage, vanwege zijn oprechte vriendschap met Enoch. Een bijzonder grappig verhaalkarakter is Sharon Delwab, om haar heb ik enkele malen flink gelachen tijdens het lezen.
Het toneelstuk in een toneelstuk is een belangrijk motief in het verhaal. Niet alleen gaat het in het verhaal om de opvoering van dit geweldige meesterwerk van Shakespeare, maar ook om verschillende andere acts die opgevoerd worden. Dit levert naast hilarische passages ook een stuk op over homosocialiteit. Dit zijn naast een scene in het theater, ook enkele gesprekken tussen detective Manuello en Nicky Abbondanza.
‘A Midsummer Night’s Dream’ laat het huwelijk zien als de vervulling van romantische liefde. Cosentino laat dit motief parallel lopen met ‘Drama Faerie’ en laat het geluk en plezier binnen een relatie zien op verschillende manieren. Het sterkste voorbeeld daarvan is het huwelijk tussen Nicky en Noah, de hoofdpersonages. Ze vullen elkaar aan vormen een hechte eenheid.
Dus alle lezers die een pageturner over moord, liefde, toneel en huwelijk willen lezen, die kan ik ‘drama Faerie’ van harte aanraden. #dramafaerie #joecosentino #nickynoahmysteries

Meer recensies van Ferry76Visser