Geboren in Licht: jezelf bevrijden

Ferry76Visser 08 juni 2020
Een Nederlandstalige fantasy serie die het verdient om over vijftig jaar nog steeds gelezen te worden is de Lilith trilogie van Kim ten Tusscher. Zojuist heb ik de laatste pagina’s gelezen van het derde deel uit de reeks. Het is wederom een pageturner over persoonlijke ontwikkeling en een meeslepend verhaal over macht, geweld, sterkte en autoriteit.
In dit verhaal wordt Lilith wederom geconfronteerd met bondgenoten en vijanden. Ten koste van de bevolking van Merzia vindt er een strijd plaats tussen twee magiërs en dreigt de god Jakob de wereld te vernietigen.
‘Geboren in Licht’ heeft in vergelijking tot de boeken van de vertellingen van de ondergang een ingetogen verhaallijn. Centraal in het verhaal staat de ontwikkeling van Lilith en die wordt op een prachtige consistente manier beschreven. Dit is voor mij een van de sterke punten van het werk van Ten Tusscher: haar constante evenwichtige manier van schrijven.
‘Iedereen die weet wat jij bent, wil hetzelfde met je doen.’ (p.27) Deze woorden deden mij sterk denken aan het onderwerp van het boek, namelijk je eigen weg gaan om jezelf worden en vrij zijn van de invloed van anderen. De strijd die Lilith voert om zichzelf los te maken van al degenen die haar willen gebruiken als wapen staat centraal in deze roman. Daarbij zijn de volgende thema’s belangrijk.

Als eerste is dat macht. Dit wil zeggen dat iemand door een groep (of God) wordt aangewezen om vanuit hun naam te handelen. De magiërs Ferhdessar en Kasimirh laten zich beiden op een verschillende manier hier door leiden. Ferhdessar handelt vanuit politieke motieven en richt zich op het landsbelang, terwijl bij Kasimirh religieuze overtuiging het belangrijkste motief is om zijn strijd te voeren.
Geweld is ook een belangrijk motief in het verhaal (en de serie). Geweld heeft een instrumenteel karakter omdat het wordt gebruikt om sterkte te vergroten. Het grootste voorbeeld hiervan is Kasimirh die Lilith steeds heeft gebruikt als wapen om de invloed van Jakob te vergroten. De passages waarin strijd en geweld aan bod komen zijn realistisch en heftig. Dit geldt ook voor de strijd die Lilith steeds moet voeren om zichzelf te kunnen zijn.
Ten derde is er sterkte, die verwijst altijd naar een object of een persoon. Het hoort bij een karakter dat zichzelf in verhouding kan bewijzen tegenover anderen, maar die verder onafhankelijk is van hen. De ironie waarmee de relatie tussen de magiërs, Merzianen, Jakobanen en Lilith met betrekking tot ware sterkte beschreven wordt is in een woord subliem. Ze doen er alles aan om de baas te zijn over Lilith om hun eigen zwakheden niet onder ogen te hoeven zien.
Autoriteit is een ander thema in ‘Geboren in Licht’. Dit wordt gekenmerkt door de onvoorwaardelijke erkenning door degenen die geacht worden te gehoorzamen. Dit komt op verschillende manieren naar voren in het verhaal: beangstigend (Kasimirh – Lilith), ironisch (het gezag van de magiërs) en politiek (Ferhdessar). Vanuit dit perspectief is het interessant om te zien waar gezag op berust van verschillende personages en wat hun motieven zijn.
Dus voor iedereen die een pageturner over persoonlijke ontwikkeling, waarin macht, autoriteit, sterkte en de invloed van geweld aan bod komen, wil lezen is ‘Geboren in Licht’ een absolute aanrader! #geboreninlicht #kimtentusscher #uitgeverijzilverspoor

Meer recensies van Ferry76Visser