Gezinsverpakking

Ferry76Visser 19 maart 2024
Het was voor mij niet mogelijk om te stoppen met het lezen van het Boekenweekgeschenk van 2024, nadat ik was begonnen met lezen: speels, toegankelijk en meeslepend laat het de lezers kennismaken met de familie Chabot.
De familie Chabot is het gelukt om met z’n allen een evenwichtig verhaal te schrijven. Dat is een geweldige prestatie, omdat de schrijvers afzonderlijk een eigen stijl hebben en qua ervaring variëren van een gevestigde naam tot twee debutanten. Dat merkt de lezer niet: het is een consistente eenheid.
Daarnaast heb ik het verhaal ervaren als toegankelijke literatuur. In deze novelle laat het gezin zien hoe de familie zich staande houdt tussen het heimische en unheimische. Ondanks alle vrolijkheid, warmte en plezier is er ook aandacht voor vergankelijkheid, zwaarmoedigheid en verlies. Een goot compliment voor Bart Chabot die het unheimische op de juiste manier beschrijft, zodat het in het geheel past. Klasse!
Ook zit er voor mij een bijna lyrische symboliek in ‘Gezinsverpakking’. Met hond Bril als symbool voor onvoorwaardelijke liefde, loyaliteit en trouw. Het familiehuis als verwijzing naar identiteit, volwassen worden groei en een manier van leven. Met al deze symbolen en wandelen en reizen als referentie naar verkennen, groei en bewustwording wordt het verhaal bijna poëzie.
En zo wordt ‘Gezinsverpakking’ van de familie Chabot een evenwichtig en toegankelijk verhaal waarin thema’s als vergankelijkheid, warmte binnen het gezin, verlies en plezier in balans zijn. Dit Boekenweekgeschenk smaakt naar meer!

Meer recensies van Ferry76Visser